Tweedaagse opleiding: Kwaliteit en veiligheid in de zorg

Het waarborgen van kwalitatief goede zorg is één van de belangrijkste speerpunten van zorginstellingen. Zij moeten zich aan heel veel verschillende wetten en regelingen houden zoals de Wkkgz, de Wet Zorg & Dwang, de Wvvgz en de Wet BIG. Deze kwaliteitswetten brengen allerlei verplichtingen met zich mee voor instellingen en haar medewerkers, die voor zowel de afdeling HR als kwaliteit relevant zijn.

Denk aan regels over het melden van incidenten. Of het verrichten van een calamiteitenonderzoek. Maar ook het hebben van een correcte klachtenregeling en het inrichten van de functie van klachtenfunctionaris. Denk ook aan het melden van ernstig disfunctioneren bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) wanneer een werknemer bijvoorbeeld (seksueel) grensoverschrijdend gedrag heeft laten zien. De vergewisplicht, de VOG en ga zo maar door. Al deze onderwerpen en meer komen aan bod in de tweedaagse opleiding.

Maar ook:

  • Hoe kan de zorgverlening en de medewerker leren van fouten die gemaakt worden?
  • Hoe kunnen de afdelingen kwaliteit en HR hierin samen optrekken?
  • Hoe blijft er aandacht voor de menselijke kant; is er oog voor de werknemer over wie is geklaagd of onderwerp is van een onderzoek?
  • Hoe wordt een veilige meldcultuur gewaarborgd? Je kunt immers pas leren wanneer je inzicht hebt in de dingen die (bijna) mis gingen.
  • Hoe voer je de juiste gesprekken met de betrokkenen?

Hanze advocaat organiseert deze tweedaagse opleiding samen met Quasir. Quasir is hét expertisecentrum voor klachten-, calamiteiten, geschillen en cliëntvertrouwenswerk in de zorg- en welzijnssector.

Resultaat

Je bent volledig op de hoogte van de toepasselijke kwaliteitseisen in jouw organisatie en weet hoe je deze in jouw organisatie kunt toepassen. Ook weet je wat het kan betekenen voor de betrokken zorgprofessionals. Je krijgt nieuwe inzichten hoe een zorgorganisatie de medewerkers zo kan ondersteunen dat de kans op fouten, uitval en uitstroom vermindert. Praktisch en kraakhelder.

Programma

Dag 1

  • De kwaliteitswetten, wat moet elke HR- en kwaliteitsmedewerker daarover weten?
  • De IGJ: wanneer komt deze in beeld?
  • Calamiteitenonderzoek; hoe werk dat precies?
  • Klachtenregeling & klachtenfunctionaris
  • Veilige meldcultuur als basis
  • Van incident of klacht naar kans: hoe kun je leren van fouten?

Dag 2

  • Ondeskundig, onbevoegd, grensoverschrijdend gedrag van de werknemer: arbeidsrechtelijke sancties en hoe te voorkomen?
  • Onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag: hoe werkt dat?
  • Protocollen: must have of nice to have?
  • De menselijke factor en aandacht voor second victims om langdurige uitval en uitstroom te voorkomen
  • Gespreksvoering: hoe houd je oog voor klager en werknemer?
  • Best practice: samenwerking afdeling HR en kwaliteit

Wanneer?

  • Dag 1 – Donderdag 10 november 2022 van 09:30 tot 16:30 uur in Zwolle
  • Dag 2 – Donderdag 17 november 2022 van 09:30 tot 16:30 uur in Zwolle

De opleiding kan niet in losse modules worden afgenomen. Na een succesvolle afronding van de opleiding ontvang je een certificaat van deelname. De opleiding wordt gehouden in Zwolle.

Voor wie?

De opleiding is zeer geschikt voor HR medewerkers en kwaliteitsmedewerkers werkzaam bij zorginstellingen. De opleiding is ook geschikt voor managers HR en bedrijfsvoering of leidinggevenden/bestuurders die meer kennis willen krijgen over kwaliteit en veiligheid in de zorg.

Onbeperkt trainingen volgen met Hanze Academy Unlimited

Met Hanze Academy Unlimited volg je voor een vast bedrag per jaar alle opleidingen, webinars en masterclasses die je maar wilt. Geen kleine lettertjes, geen uitgesloten opleidingen. Hier vind je meer informatie.

Kosten

De kosten voor deelname bedragen 1.195,- ex btw per persoon. Neem je een collega mee? Leuk! Iedere tweede deelnemer per organisatie ontvangt namelijk ook 10% korting. Heb je bij ons een Arbeidsrecht Zonder Zorgen® abonnement? Dan is deelname, afhankelijk van het pakket dat je hebt gekozen, gratis of met een flinke korting!

Annuleren

Tot 4 weken van tevoren mag je je kosteloos afmelden. Daarna betaal je 50% van de kosten. Meld je tot 2 weken van tevoren af? Dan betaal je alle kosten. Goed om te weten: als je niet kunt, mag er altijd een collega voor jou in de plaats meedoen.

Opleiding Kwaliteit en veiligheid incompany

Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om de Opleiding incompany te organiseren. Dit is vooral aantrekkelijk als er binnen jouw bedrijf meerdere collega’s zijn die baat hebben bij de Tweedaagse opleiding Kwaliteit en veiligheid in de zorg. Deze opleiding richten we dan helemaal in op jullie organisatie, de geldende cao en de wensen.

De kosten hiervoor bedragen 4.495,- exclusief btw voor twee lesdagen van 09:30 uur tot 16:30 uur. Na een succesvolle afronding van de opleiding ontvangen de deelnemers een certificaat van deelname.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken via 085 27 33 586 of door onderstaand contactformulier in te vullen.

Terug naar het overzicht

Je plek reserveren voor de Tweedaagse Kwaliteit en veiligheid in de zorg?

Vul je contactgegevens in en wij bevestigen je de reservering per e-mail.

Icoon
Icoon
Icoon
Icoon
Icoon
Icoon
Icoon