Hi, mijn naam is William. Waar kan ik je mee helpen?
Kom je er even niet uit, of wil je direct geholpen worden bij een vraag. Neem gerust contact op, bel, mail of stuur mij een bericht via WhatsApp en ik zal je zo snel mogelijk helpen!
Theo kijkt eigenlijk wel tevreden terug op 2020. Commercieel is het natuurlijk een waardeloos jaar. Maar dat is vaker gebeurd, hij kent het klappen van de zweep. En het is tegelijkertijd ook het jaar dat hij zich weer echt een ondernemer voelt. Iemand die het verschil maakt en van toegevoegde waarde is. Kaptein op het schip. En hij zit niet in de 1,5 meter economie, dus hij telt z’n zegeningen.
Theo heeft van het momentum gebruik gemaakt om flink met de bezem door z’n bedrijf te gaan. Er is in april al een projectgroep gestart met als doel ‘verbeteren en vernieuwen’. Zij hebben heel wat issues boven water gehaald en opgelost. Ook hebben ze aan productontwikkeling gedaan en daar zijn een paar mooie nieuwe producten uitgekomen. Het liefst had hij gezien dat ze hadden kunnen profiteren van de crisis, maar dat is helaas niet uitgekomen.
Theo (59) is eigenaar van een drukkerij in de buurt van Roden. 25 man personeel en een stuk of 10 freelancers.
Ook met z’n personeel heeft Theo stappen gezet. Een jaar of 15 geleden heeft hij al een flinke jas uitgedaan toen de grote slag naar digitaal werken is gemaakt. Minder brochures, visitekaartjes, briefpapier, enveloppen en noem maar op. Dit jaar ging dat nog eens dunnetjes over. Iedereen is thuis aan het werk, dus wordt er nu helemaal geen brief meer geprint of enveloppe gebruikt.
De grootste klap heeft Theo kunnen opvangen met de freelancers. Het begroot hem wel, want er zitten een paar heel fijne krachten bij. Maar als werkgever heeft hij op korte termijn geen keus. En dat maakt dat hij ook op het personele vlak aan de slag is gegaan.
Op een regenachtige septemberavond heeft hij alle namen van de vaste krachten op kaartjes geschreven. Vervolgens heeft hij ze op gevoel op een stapeltje links of rechts gelegd. Links is blijven, rechts mag vertrekken. Gelukkig is het rechter stapeltje een stuk kleiner dan het linker.
Frans Landstra van Hanze advocaat: ,,Het is grappig om te zien wat Theo heeft gedaan. En heel nuttig. In jargon noemen we dit een vlootschouw en elke ondernemer zou dit elk jaar moeten doen. Soms is het klip en klaar waarom je afscheid wilt nemen, soms is het vooral een gevoel. Feit is dat je er vroegtijdig achter komt dat de chemie er niet meer is. En dat is precies het moment dat je nog kunt sturen.’’
In het rechterstapeltje zitten drie mensen. Eén daarvan heeft Theo het komend jaar hard nodig. De andere twee hoeven niet direct weg, maar als dat in de loop van 2021 gaat gebeuren, zou dat wel fijn zijn. Dan is er ook weer budget om nieuwe frisse mensen aan te nemen.
Hoewel er geen conflict is, gaat hij toch met Hanze advocaat om tafel. Hij kent Hanze nog van een eerdere ontslagzaak. Met de advocaat bedenkt hij vertrekroutes, waarin alle partijen zich gewaardeerd en betrokken voelen. En het liefst van werk naar werk. Plus dat het niet de hoofdprijs mag kosten, want dat budget is er nu niet.
Ze kiezen voor twee routes. De ene is die van een vertrek op korte termijn en een aanvulling op de WW-uitkering voor zes maanden. De ander is een traject van werk naar werk waarbij budget wordt vrijgemaakt om dit te faciliteren. Er wordt daarbij geen vertrekvergoeding betaald en er wordt gewerkt tot de laatste dag. Wel is er een terugkomgarantie voor als het in de nieuwe baan niet goed gaat. De ervaring leert dat hier vrijwel nooit gebruik van wordt gemaakt, maar dat het voor de werknemer wel een heel mooi vangnet is.
De gesprekken zijn altijd lastig, maar Theo heeft al veel vaker met het bijltje gehakt. Op z’n Gronings zegt hij waar het op staat. Hij is niet ontevreden, maar ziet ze ook niet nog drie jaar bij het bedrijf werken. De een zit er al te lang, de ander komt niet goed uit de verf. In het tweede gesprek kunnen beide medewerkers eigenlijk wel beamen dat de koek op is.
Eigenlijk zijn ze er qua route snel uit. De oudere medewerker kiest voor het loopbaantraject. Hij heeft al 15 jaar niet gesolliciteerd en geen idee hoe dat aan te pakken. De jongere medewerker kiest voor het geld en is binnen twee weken ook vertrokken.
Het mooiste is dat de oudere werknemer trots op kantoor vertelt dat hij heeft gekozen voor een nieuwe loopbaan. En dat hij dat in de baas zijn tijd mag doen. Beter kon het niet uitpakken.
En dus is Theo best heel tevreden over hoe hij het gedaan heeft in 2020.
Dit artikel is ook geplaatst in het Dagblad van het Noorden, bekijk het hier.
Klik hier om terug te gaan naar alle cases.
Hi, mijn naam is William. Waar kan ik je mee helpen?
Kom je er even niet uit, of wil je direct geholpen worden bij een vraag. Neem gerust contact op, bel, mail of stuur mij een bericht via WhatsApp en ik zal je zo snel mogelijk helpen!
Copyright ©2023 - Hanze advocaat