Wij maken op onze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schijf van de computer wordt opgeslagen. Wij gebruiken cookies om je instellingen en voorkeuren te onthouden. Je kunt deze cookies uitzetten via de browser. Lees meer

Ik werd door mijn bedrijf “weg-gereorganiseerd”

En dat is een hele klap. Ik heb zelden een werknemer bijgestaan die met dit nieuws luchtig omgaat. Zo ook Marit niet. Marit had 19 jaar gewerkt voor een uitgeverij. De reden voor de reorganisatie was logisch. De resultaten vielen behoorlijk tegen, de opdrachten liepen terug en daarom was er niet meer voldoende werk voor iedere werknemer. Voor het bedrijf een acceptabele redenering die ik begreep, maar dit betekent niet dat Marit er ook zo over dacht. Marit was een ervaren en gemotiveerde kracht. En deze situatie dwong haar te vertrekken, dat voelde niet goed.

Win gelijk advies in

Marit belde mij meteen nadat ze het nieuws gehoord had. Na een afspraak op kantoor heb ik haar advies meegegeven. Marit wilde namelijk niet dat ik (al) op de voorgrond zou treden. De gesprekken die nog zouden plaatsvinden wilde Marit eerst zelf doen, met de informatie en adviezen die ik haar had gegeven.

Na ons gesprek heeft Marit mij meerdere e-mails verstuurd. Mails met vragen maar vooral mails met frustraties. Na maanden had Marit namelijk nog steeds geen duidelijkheid en dat brak haar aardig op. Later vertelde Marit mij dat ze het prettig vond dat ik steeds voor haar klaar stond met haar ‘klaagzang’. Juridisch was het lang niet altijd, maar ik kan me voorstellen dat het prettig is om iemand te hebben die begrijpt waar je inzit.

Sociaal plan van toepassing? Vaak weinig ruimte voor onderhandeling

Bij grotere organisaties is bij een reorganisatie vaak een Sociaal Plan van toepassing. De afspraken die hierin zijn opgenomen zijn afdwingbaar bij een reorganisatie. Onderhandelen gaat daarnaast vaak weer wat lastiger.

Een sociaal plan is bedoeld om regelingen en voorzieningen te treffen voor werknemers die getroffen worden door de reorganisatie. Met het sociaal plan geeft de werkgever aan op welke wijze de sociale en financiële gevolgen van de reorganisatie worden opgevangen. Bij een collectief ontslag moet de werkgever regelingen treffen voor zowel vertrekkende als blijvende werknemers. Elke vertrekkende werknemer heeft recht op de voorzieningen uit het sociaal plan.

Marit kon ook aanspraak maken op de afspraken uit het Sociaal Plan. Omdat Marit mij aangaf eerst zelf te onderhandelen heb ik haar dat natuurlijk laten doen. Ik heb haar wel aangegeven dat de afspraken in het Sociaal Plan gelden en dat werkgevers veelal niet bereid zijn daarboven te gaan zitten. De voorgestelde ontslagregeling en – vergoeding was namelijk van dien aard, dat ze daar erg blij mee mocht zijn. Maar Marit accepteerde deze voorwaarden niet.

Na afloop een tevreden klant!

Na afloop van het dossier stuurde Marit mij de volgende mail: “Op subtiele wijze heb je mij laten inzien, dat er na dit dienstverband echt wel weer een toekomst voor mij zou zijn. Je hebt mij ervoor behoed dat ik er niet aan onderdoor ben gegaan en dat ik mijn eigenwaarde behouden heb. Ook de goede afronding van de gesprekken, het behoud van de relaties, inclusief een “kleine winst” voor mij, heb ik aan jou te danken. Een ervaren advocaat doet veel meer dan alleen de juridische procedure, dat weet ik nu zeker!”

Deel dit bericht:

Herkenbare situatie?

Vul dan hier je contactgegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Icoon
Icoon
Icoon
Icoon

Hanze advocaat vind
je op deze locaties

locaties