Mag ik een medewerker schorsen of op non-actief stellen?
Heeft een medewerker iets gedaan (of juist niet gedaan) wat absoluut niet door de beugel kan? Of verdenk je een medewerker ervan? Dan is het schorsen of non-actief stelling een veel gebruikt middel om nader onderzoek te kunnen doen of om als strafmaatregel op te leggen. Vaak is het de eerste stap richting een ontslag. Daarmee is het goed om je te laten adviseren over wat wel en niet mag.
Ingrijpende maatregel
Wanneer mag ik iemand schorsen?
Als de rechter een schorsing moet toetsen, dan is ‘recht op werk’ het uitgangspunt. Dat recht kan alleen wijken als er zwaarwegende redenen voor de schorsing zijn én wanneer terugkeer van de werknemer op de werkvloer tot een onwerkbare situatie leidt. De basisregels zijn als volgt:
- er is geen ander middel mogelijk dan een schorsing,
- het salaris en alle andere arbeidsvoorwaarden moeten worden doorbetaald en
- schorsing is heel duidelijk een tijdelijke maatregel.
Let goed op: in veel cao´s staat aangegeven dat een schorsing voor een maximale periode van 14 dagen kan worden opgelegd. Meestal kan dit maximaal eenmaal verlengd worden.
Een schorsing is een ingrijpende maatregel die je niet zomaar kan toepassen. De zaak wordt op scherp gezet en in veel gevallen zal de werknemer juridische hulp inschakelen. Een goede voorbereiding is daarom van belang. Wij helpen je daar graag bij. Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Gratis en uiteraard vrijblijvend.
Goede redenen voor een schorsing of non-actiefstelling:
- Ongeoorloofd verzuim
- Relatie op het werk
- Niet te tolereren gedrag
- Verdenking van diefstal
- Opruiend gedrag
- Ontdekking van fraude
- Veel fouten maken
- Ongewenste omgangsvormen
- Kantjes eraf lopen
- Gezagsondermijnend gedrag