Als je geschorst bent of op non-actief wordt gesteld, dan weet je zeker dat het daar niet bij zal blijven. Je werkgever zal na de schorsing actie moeten ondernemen. Vaak leidt een schorsing uiteindelijk tot een ontslagaanvraag. Juist daarom is het zo belangrijk om direct contact op te nemen wanneer er sprake is van een schorsing of non-actiefstelling. 

 

Schorsing mag niet te lang duren

“Een schorsing is bedoeld als een tijdelijke maatregel. Een situatie waarbij van een werkgever tijdelijk niet verlangd kan worden dat je op de werkvloer wordt toegelaten. Is er een cao van toepassing dan staat daar precies in hoelang een schorsing mag duren en wat je rechten zijn. Onderneemt je werkgever geen vervolgstappen, dan kun je eisen dat je weer wordt toegelaten tot je werk. De termijn daarvoor is max twee weken, maar is erg afhankelijk van wat er gebeurd is.”

Schorsen mag dat zomaar?

Een schorsing, of non-actiefstelling of vrijstelling van arbeid zijn disciplinaire maatregelen om je tijdelijk van je werkzaamheden te ontheffen. Hier zijn zware vereisten aan verbonden. Er moet een hele goede reden zijn en geen andere mogelijkheid resteren dan tot de schorsing over te gaan. Het salaris moet altijd worden doorbetaald en dat geldt ook voor alle overige arbeidsvoorwaarden. Is je salaris stopgezet, klik dan hier. Heeft je werkgever aangegeven tot een einde van de arbeidsovereenkomst te willen komen (ontslag) klik dan hier.

Heb je een vraag?

Is iets niet duidelijk of kun je de gewenste informatie niet vinden? Stel dan hier je vraag.

Icoon
Icoon
Icoon
Icoon

Hanze advocaat vind
je op deze locaties

locaties