Mijn zorgmedewerker loopt de kantjes ervan af. Wat zijn de juiste stappen? 

Karin werkt al 34 jaar als thuiszorgmedewerker bij een grote thuiszorgorganisatie. Ze wordt gewaardeerd om haar snelle manier van werken en haar vriendelijke houding naar de cliënten. Ze heeft altijd tijd voor een praatje met de hulpbehoevende cliënten en is zorgvuldig met het invullen van het zorgleefplan.

Met haar collega’s kan Karin het prima vinden en ze is vaak bereid om in te vallen voor collega’s als dat nodig is. Van mensen als Karin kun je er niet genoeg hebben. Maar wat als zo iemand disfunctioneert?

Negatieve energie

Het ging allemaal prima tot een paar maanden geleden. Karin blijkt regelmatig te laat te komen of heeft haast en doet niet altijd alle werkzaamheden even zorgvuldig. In het teamoverleg lijkt ze ook wat afwezig en ze is niet meer zo vrolijk als een paar maanden geleden. Ze klaagt over het computersysteem en de planning die ze niet reëel vindt. Het levert voor het hele team veel negatieve energie op.

Hoe nu verder?

Haar collega’s kaarten de situatie aan bij hun teamleider. Die heeft het eerst even aangekeken, maar wil nu toch een gesprek met Karin. In eerste instantie belooft Karin beterschap en zegt dat er geen directe reden is en dat het allemaal wel meevalt.

De teamleider kijkt het nog een paar weken aan, maar merkt nu dat het eigenlijk juist slechter gaat. Ze overweegt om Karin op het matje te roepen, want dit kan zo niet langer.

Dit zijn de juiste stappen

Hoe pak je dit als teamleider goed aan, zodat je voorkomt dat de situatie verergert, in plaats van verbetert? Kun je een medewerker ontslaan als je niet meer tevreden bent? Nee, dat kan natuurlijk niet (meteen).

Sowieso is één gesprek niet voldoende om die beslissing te nemen, maar hier is overduidelijk dat er onderliggend iets aan de hand is. Hoe pak je dat nu eens het beste aan?

Stap 1
Ga het gesprek aan. Geef vooral de medewerkster het woord: waar zit het ‘m in dat het (nu ineens) niet zo goed gaat? Vraag door en laat je niet afschepen met dooddoeners. Als ideale medewerkers plots twijfelgevallen worden dan zijn daar redenen voor. Het is jouw taak om die te achterhalen. Maak het probleem gemeenschappelijk zodat je samen aan de slag gaat.

Stap 2
Als duidelijk is wat er aan scheelt, dan kun je gaan denken in oplossingen. Formuleer samen concrete verbeterpunten en vraag aan de medewerkster wat daarvoor nodig is van de organisatie of haar omgeving. Maak ook duidelijk dat er echte veranderingen moeten komen, omdat het anders consequenties gaat hebben.

Stap 3
Geef de medewerker de tijd en de gelegenheid om zich te verbeteren. Afhankelijk van wat er speelt kun je er drie tot zes maanden voor uittrekken.

Stap 4 
Evalueer regelmatig gesprekken. Zitten jullie op de goede weg of gaat het alleen maar slechter? Pas in dat geval hardere interventies toe en overweeg een coach in te zetten of bedrijfsmaatschappelijk werk.

Stap 5
Zijn er geen verbeteringen, ondanks dat de medewerker meer dan genoeg tijd heeft gekregen? Dan moet je nadenken over vervolgstappen (ontslag). Het is namelijk funest voor de cultuur van de organisatie als je blijft accepteren dat iemand disfunctioneert.

Na een aantal gesprekken met Karin, waarin zij uiteindelijk aangaf dat het haar moeilijk viel om het tempo vol te houden (ze werd ook een dagje ouder en had last van haar rug) en alle nieuwe ontwikkelingen te kunnen bijhouden, is besloten dat zij samen gaan kijken naar een werkbaar rooster, met minder uren en minder werkdruk.

Herken je een dergelijke situatie?

Wanneer een medewerker in jouw organisatie de kantjes ervan af lijkt te lopen, ga dan in gesprek! Ontslag is meestal niet noodzakelijk of wenselijk, maar soms moet je als werkgever wel eens een minder fijne beslissing nemen. Zorg dat je het juridisch, maar ook menselijk verantwoord aanpakt.

TIP! Laat je als werkgever goed laten informeren, voordat je overgaat tot maatregelen. Soms lijken maatregelen de beste oplossing, maar zijn ze in de praktijk juridisch niet juist.

Hulp nodig?

Wil je een sparren over een situatie? Of concreet advies? Bel dan met onze Juridische Helpdesk: 038 27 33 568.

Kijk ook eens naar Arbeidsrecht Zonder Zorgen een pakket juridische diensten, speciaal voor zorgorganisaties. 


Terug naar het nieuwsoverzicht, klik hier.

Deel dit bericht:

Hi, mijn naam is William. Waar kan ik je mee helpen?

Kom je er even niet uit, of wil je direct geholpen worden bij een vraag. Neem gerust contact op, bel, mail of stuur mij een bericht via WhatsApp en ik zal je zo snel mogelijk helpen!