In de zorg zijn vrijwilligers niet alleen onmisbaar, ze zijn van onschatbare waarde! Ze dragen bij aan het welzijn van patiënten en bewoners en nemen veel taken op zich die anders blijven liggen. Wanneer je als zorg- en welzijnsinstelling met vrijwilligers werkt, is het belangrijk om te letten op de volgende 5 punten:
#1. Heldere afspraken
Vrijwilligers zetten zich vaak belangeloos in. Toch is het goed om duidelijke afspraken te maken. Het is fijn als iedereen (jullie én de vrijwilliger) weet waar hij aan toe is. Vrijwillig is iets anders dan vrijblijvend.
Leg deze afspraken duidelijk vast in een vrijwilligersovereenkomst. Zoek je een goed voorbeeld? Stuur Anneleen de Jonge dan even een DM.
#2. Onkostenvergoedingen
Hoewel het in de zorg niet heel gebruikelijk is, mag je vrijwilligers (kleine) onkostenvergoedingen geven. Vermijd beloningen zoals cadeaubonnen of te hoge geldbedragen. Bekijk goed wat de fiscale regels en maximumbedragen zijn.
#3. Communiceer duidelijk
Niets is zo frustrerend als ruis op de lijn met je vrijwilligers. Het zorgt er snel toe dat vrijwilligers afhaken. Zorg dus altijd voor duidelijke communicatie over wat je verwacht in taken en activiteiten. Maar ook wat de procedures en protocollen zijn binnen jullie organisatie.
#4. De VOG
Wij adviseren je om alleen vrijwilligers met een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) in te zetten. Een VOG is gratis aan te vragen via Aanvraagprocedure | Gratis VOG
#5. Goede begeleiding
Hoewel de meeste vrijwilligers ervaring hebben in de zorg, is het belangrijk om hen goed te begeleiden. Zorg dus voor een vast aanspreekpunt binnen de organisatie. Geef hen voldoende ondersteuning en begeleiding, zodat ze hun werk goed kunnen doen.
En, belangrijkste van alles: spreek je waardering uit en geef vaak oprechte complimenten. Dat motiveert!
Meld je aan voor de Nieuwsbrief.
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.