Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk

Mediation werkt goed, juist in de zorg 

Juist in de zorg is mediation een goede manier om vertrouwensconflicten op de werkvloer zo snel en effectief mogelijk op te lossen. Bijvoorbeeld bij een verstoorde verhouding tussen een medewerker en zijn/haar leidinggevende. Maar ook tussen zorgverleners onderling of bijvoorbeeld tussen zorginstellingen en cliënten.

Van conflict naar oplossing!

Mediation is bij uitstek geschikt op het moment dat een conflict nog niet (te zeer) geëscaleerd is. Beide partijen krijgen de kans om hun verhaal te doen. Het uitgangspunt van mediation is een win-winsituatie: in een paar gesprekken kan worden uitgediept wat er speelt, waardoor het conflict is ontstaan en of een oplossing is.

Ook voor mediation kun je bij Hanze advocaat terecht.  Neem contact op met Anneleen via secretariaat@hanzeadvocaat.nl of 085 – 27 33 586 om de mogelijkheden en kosten te bespreken. 

Gemiddeld zijn er één tot drie gesprekken nodig om tot een goede oplossing te komen. Mediation gebeurt altijd onder strikte vertrouwelijkheid; alles wat wordt gezegd in deze gesprekken blijft binnenskamers. Daarmee is er een veilige basis om te zeggen wat er gezegd moet worden, zodat er daarna gewerkt kan worden aan herstel van onderling vertrouwen.

Wat is de uitkomst hiervan?

Het doel van mediation is om te komen tot een oplossing die voor beide partijen werkt. Medewerkers hebben uitgesproken wat hen dwarszit en begrip gekregen voor het gedrag (of de reden daarvoor) van de ander. Vaak is dat de goede basis om verder te werken aan het herstel van de verhoudingen. Soms kan dat ook betekenen dat de medewerker een andere functie krijgt.

Het komt ook voor dat samenwerking niet meer lukt. Meestal merkt de mediator dit in de loop van het tweede of derde gesprek. De medewerker wordt niet meer blij van haar werk en heeft eigenlijk al besloten niet meer verder te willen: agree to disagree. Dan wordt samen besloten om er overeenstemming kan worden bereikt over de voorwaarden voor een einde aan de arbeidsovereenkomst.

Binnen de Hanze academy geven we webinars over het inzetten van mediation bij arbeidsconflicten. Bekijk hier wanneer.

Waarom is mediation nu zo geschikt voor conflicten in de zorg?

In tijden van personeelskrapte en enorme drukte in de zorg, moet je er alles aan doen om je personeel te behouden. Je wilt zo min mogelijk wisselingen en het primaire doel van mediation is behoud van de (arbeids)relatie. Bij een gemiddelde mediation is vaak na twee of drie bijeenkomsten duidelijk of een oplossing gevonden kan worden. En vaak blijkt er toch een opening te zijn om de samenwerking voort te zetten.

Het werkt. Vooral in de zorg.

Mediation is daarmee voor de zorg een zeer geschikt instrument en lost problemen binnen een team op een constructieve wijze op. Mediation kan bovendien op korte termijn van start gaan.

Hallo ik ben Anneleen. Waar kan ik je mee helpen?

Heb je vragen over mediation of wil je mediation inzetten? Bel of WhatsApp ons dan of plan zelf een belafspraak in.