Wij maken op onze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schijf van de computer wordt opgeslagen. Wij gebruiken cookies om je instellingen en voorkeuren te onthouden. Je kunt deze cookies uitzetten via de browser. Lees meer

Juist in de zorg is mediation een goede manier om conflicten op de werkvloer zo snel en effectief mogelijk op te lossen. Bijvoorbeeld om de verstoorde verhouding tussen werknemer en de leidinggevende op te lossen. Maar ook tussen zorgverleners onderling of bijvoorbeeld tussen zorginstellingen en cliënten.

Mediation, van arbeidsconflict naar oplossing!

Mediation is bij uitstek geschikt op het moment dat een conflict nog niet (te zeer) geëscaleerd is. Beide partijen krijgen de kans om hun verhaal te doen. Het uitgangspunt van mediation is een win-winsituatie: in een paar gesprekken kan worden uitgediept wat er speelt, waardoor het conflict is ontstaan en of een oplossing mogelijk lijkt.

De gesprekken worden begeleid vanuit wederzijds belang.

Ook voor mediation kun je bij Hanze advocaat terecht. Annelies Baas is naast advocaat ook mediator. Neem contact op met Annelies via baas@hanzeadvocaat.nl of 085 – 27 33 586 om de mogelijkheden en kosten te bespreken. 

Gemiddeld zijn er drie tot vijf gesprekken nodig om tot een goede oplossing te komen. Mediation gebeurt altijd onder strikte geheimhouding; alles wat wordt gezegd in deze gesprekken, wordt niet openbaar gemaakt. Daarmee is er een veilige basis om te zeggen wat er gezegd moet worden.

Wat is de uitkomst van mediation?

Het is de bedoeling dat beide partijen tevreden zijn met de uitkomst. Daar hebben ze overigens zelf de meeste invloed op. De gesprekken hebben tot doel dat de (arbeids)relatie behouden blijft. Dat kan op veel manieren. Er worden (nieuwe) afspraken gemaakt. Het doel van mediation is om te komen tot een oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is. Soms kan dat betekenen dat de werknemer een andere functie zal krijgen. Of werknemers hebben uitgesproken wat hen dwarszit en begrip gekregen voor het gedrag (of de reden daarvoor) van de ander.

Het kan echter ook zijn dat voortzetting van de samenwerking er niet in zit. Meestal merkt de mediator dit in de loop van het tweede of derde gesprek. De werknemer wordt niet meer blij van zijn werk en heeft eigenlijk al besloten niet meer verder te willen: agree to disagree. Dan wordt samen besloten om het afscheid zo sociabel mogelijk te maken.

Binnen de Hanze academy geven we regelmatig webinars over het inzetten van mediation bij arbeidsconflicten. Bekijk hier het programma. 

Wat maakt mediation nu zo geschikt voor conflicten in de zorg?

In tijden van personeelskrapte en enorme drukte in de zorg, wil je je personeel behouden. Je wilt zo min mogelijk wisselingen. Bedenk daarbij ook dat cliënten vaak hechten aan hun vaste gezichten. Mediation zoekt naar een oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is. Het doel van mediation is namelijk het behoud van de (arbeids)relatie.

En mediation kan op korte termijn van start gaan. Bovendien is bij een gemiddelde mediation vaak na twee of drie bijeenkomsten duidelijk of een oplossing gevonden kan worden.

Mediation werkt. Vooral in de zorg.

Mediation is daarmee voor de zorg een zeer geschikt instrument en lost problemen binnen een team op een constructieve wijze op. Een conflict tussen collega’s heeft effect op het gehele team. Conflicten kunnen leiden tot fouten, minder goede communicatie, een onzorgvuldige overdracht. Samenwerking is belangrijk! Bovendien: door mediation blijkt er soms toch een opening te zijn om de samenwerking voort te zetten.

Wil je meer weten over goed mediation en wat er (juridisch) mogelijk is? Wij gaan er graag met je over in gesprek.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht

 

Deel dit bericht:

Heb je een vraag?

Is iets niet duidelijk of kun je de gewenste informatie niet vinden? Stel dan hier je vraag.

Icoon
Icoon
Icoon
Icoon

Hanze advocaat vind
je op deze locaties

locaties