Hallo ik ben Anjo. Waar kan ik je mee helpen?
Ik help je graag om een ontslagprocedure zorgvuldig op te pakken. Neem gerust contact op. Bel, stuur mij een bericht via WhatsApp of vul het contactformulier in.
Het past bij de zorg om heel lang veel begrip voor elkaar te hebben. Ook als er sprake is van ontoelaatbaar gedrag of disfunctioneren. Maar soms gaat het echt niet langer en is een werknemer ontslaan in de zorg onontkoombaar. En dan wil je het graag goed regelen.
Natuurlijk ga je als leidinggevende of HR adviseur niet over één nacht ijs. Zeker niet in de zorg. Een ontslag is ingrijpend voor het team, de medewerker in kwestie, maar ook voor de organisatie zelf. Er is immers al sprake van personeelskrapte en een ontslag leidt dan tot nog meer uitdagingen om het rooster rond te krijgen.
Maar soms ontkom je er niet aan. Het is dan goed om het ontslagtraject zorgvuldig te doorlopen. Van aanzeggingsgesprek tot het tekenen van de vaststellingsovereenkomst. Of het opstarten van een ontslagprocedure bij de rechter. Maak gebruik van onze jarenlange ervaring bij meer dan 150 zorginstellingen en neem contact op voor een gratis adviesgesprek.
Periode van langdurige frustratie, wel of geen ontslag aanzeggen? – “Aan een ontslagaanzegging gaat vaak een lange periode van frustratie en ergernis vooraf. Je probeert het onvermijdelijke zo lang mogelijk uit te stellen. Pas als de emmer overloopt, is de maat vol. Als het ontslag eenmaal is aangezegd, worstelen veel werkgevers met dezelfde vraag: ‘gaan we naar de rechter of proberen we er met de werknemer zelf uit te komen?’ Het is onze taak om dit alles terug te brengen naar juridische gronden en een passende strategie. Onze inzet: een goede oplossing en zo snel mogelijk het hoofdstuk sluiten. Tijd om weer vooruit te kijken.“
Gelukkig is een gang naar de rechter meestal niet nodig om tot een einde van de arbeidsovereenkomst te komen. Zeker in de zorg komen de meeste ontslagzaken door middel van een regeling tot een einde. Daar komt geen rechter aan te pas. Beide partijen gaan met elkaar in overleg over de voorwaarden van het ontslag en leggen die vast in een vaststellingsovereenkomst. Pas als dat niet lukt komt de gang naar de rechter in beeld.
Meer lezen over het sluiten van een vaststellingsovereenkomst met een zorgmedewerker, klik dan hier.
Om een medewerker via de rechter te kunnen ontslaan, moet er sprake zijn van een geldige reden die bovendien goed onderbouwd is. Het kan daarbij gaan om disfunctioneren, verstoorde arbeidsverhouding, botsing van karakters, twee jaar ziekte of reorganisatie. Elk van deze redenen is in de wet uitgewerkt met aanvullende regels en voorwaarden. Pas als daaraan voldaan is, kan een rechter tot een ontslag komen. Als er de regels niet of onvoldoende gevolgd zijn, dan wordt het ontslag afgewezen. In die gevallen krijg je dus geen toestemming om de werknemer te ontslaan en moet je samen verder. Dat maakt dat het proces goed en zorgvuldig moet worden ingestoken.
Elk jaar publiceren we een top 10 ‘Meest spraakmakende uitspraken in de Zorg’. Hier lees je die van 2020.
Het ontslagrecht in Nederland is ingewikkeld. Steeds veranderde wetgeving kunnen ervoor zorgen dat het voor werkgevers onoverzichtelijk is geworden waar ze nou wel (en niet) aan moeten voldoen. En daar komt dan de regelgeving vanuit de zorgcao’s nog eens bij. Arbeidsrecht in de zorg is dan ook een echt specialisme geworden. Een specialisme waar Hanze advocaat ruime ervaring in heeft.
Hallo ik ben Anjo. Waar kan ik je mee helpen?
Ik help je graag om een ontslagprocedure zorgvuldig op te pakken. Neem gerust contact op. Bel, stuur mij een bericht via WhatsApp of vul het contactformulier in.
Copyright ©2024 - Hanze advocaat