Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk

Mag ik een zorgmedewerker schorsen of op non-actief stellen? 

Heeft een medewerker iets gedaan (of juist niet gedaan) wat absoluut niet door de beugel kan? Of verdenk je een medewerker ervan? Dan is een schorsing of non-actiefstelling een veel gebruikt middel om nader onderzoek te kunnen doen of om als strafmaatregel op te leggen. Vaak is het ook de eerste stap richting een ontslag. Daarmee is het goed om je te laten adviseren over wat wel en niet mag.

Een medewerker schorsen is een ingrijpende maatregel – “Een schorsing is een ingrijpende maatregel, waarbij de situatie hoe dan ook op scherp wordt gezet. Houd rekening met een reactie van een advocaat met een verzoek om wedertewerkstelling en rehabilitatie. Ga alleen tot schorsing over als het echt niet anders kan. Laat je voorafgaand goed informeren over de consequenties en de te volgen strategie.”

Verschil schorsing en non-actiefstelling in de zorgcao’s

Op grond van de wet is er geen verschil tussen schorsing of non-actiefstelling. Maar in de zorgcao’s is dat heel anders. Daarin wordt de non-actiefstelling vaak geen strafmaatregel genoemd, terwijl de schorsing dat wel is (zie bijv de CAO GGZ, CAO Ziekenhuizen en CAO GHZ).

Ook de termijnen verschillen. In de wet wordt überhaupt geen termijn genoemd voor de duur van de non-actiefstelling of schorsing. In veel zorg cao’s daarentegen geldt een termijn voor de non-actiefstelling van max drie weken, met een mogelijke verlenging van drie tot zes weken. De schorsing is meestal voor max een week toegestaan, met max een week verlenging.

Voor de CAO VVT is schorsing en non-actiefstelling exact hetzelfde en gelden er ten opzichte van de wet geen aanvullende regels.

Wanneer mag ik iemand schorsen?

Als de rechter een schorsing moet toetsen, dan is ‘recht op werk’ het uitgangspunt. Dat recht kan alleen wijken als er zwaarwegende redenen voor de schorsing zijn én wanneer terugkeer van de werknemer op de werkvloer tot een onwerkbare situatie leidt. De basisregels zijn als volgt:

  1. er is geen ander middel mogelijk dan een schorsing,
  2. het salaris en alle andere arbeidsvoorwaarden moeten worden doorbetaald en
  3. schorsing is heel duidelijk een tijdelijke maatregel.

Let op: in de zorgcao´s staan aanvullende regels die schorsing lastiger maken

Zo staat er bijvoorbeeld in de CAO GGZ, CAO GHZ en CAO Ziekenhuizen aangegeven dat een schorsing enkel is toegestaan bij een zodanig ernstige reden dat het niet verantwoord is om de zorgmedewerker nog te laten werken. Dit is een hele zware norm en heel wat anders dan dat in de wet staat aangegeven. Bovendien moet de medewerker openlijk worden gerehabiliteerd als de schorsing ongegrond blijkt te zijn. En de geleden schade moet worden vergoed.

Win advies in als een schorsing of non-actiefstelling wordt overwogen

Een schorsing en non-actiefstelling zijn ingrijpende maatregelen die je niet zomaar kan toepassen. De zaak wordt op scherp gezet en in veel gevallen zal de werknemer juridische hulp inschakelen. Daarnaast verbinden de wet en de zorgcao’s veel regels aan een schorsing en non-actefstelling. En dan moet er ook nog schade vergoed worden en een rehabilitatie plaatsvinden als de schorsing ongegrond blijkt te zijn.

Een goede voorbereiding is daarom van belang. Wij helpen je daar graag bij. Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Gratis en uiteraard vrijblijvend.

Goede redenen voor een schorsing of non-actiefstelling

  • Ongeoorloofd en veelvuldig verzuim
  • Relatie op het werk, met cliënten of collega
  • Ontoelaatbare houding en gedrag
  • Verdenking van diefstal of fraude
  • Maken van veel fouten in bijvoorbeeld medicatie
  • Ongewenste omgangsvormen

Hallo ik ben William. Waar kan ik je mee helpen?

Kom je er even niet uit, of wil je direct geholpen worden bij een vraag. Neem gerust contact op. Bel, stuur mij een bericht via WhatsApp of vul het contactformulier in en ik zal je zo snel mogelijk helpen!