Het handhaven van ethische grenzen is essentieel voor het welzijn van zowel medewerkers als cliënten. Als HR-professional speel je een cruciale rol in het identificeren en aanpakken van verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag. Daarbij kan deze masterclass van grote toegevoegde waarde zijn.
Resultaat
Na deze masterclass heb je een scherp en compleet beeld van wat grensoverschrijdend gedrag in de zorg omvat, hoe je signalen herkent en hoe je daarop professioneel en proportioneel reageert. Je weet welke stappen nodig zijn zodra er vermoedens of meldingen ontstaan, wanneer onderzoek noodzakelijk is en of dat intern of extern moet worden uitgevoerd. Ook begrijp je precies hoe zo’n extern onderzoek verloopt, welke bevoegdheden een onderzoekscommissie heeft en waar de grenzen liggen.
Inhoud
We bespreken de route en de hobbels die je tegenkomt bij grensoverschrijdend gedrag. Ook is er aandacht voor de andere kant: in hoeverre kun je vertrouwen op de signalen die binnenkomen? In hoeverre is er oog voor de ‘beklaagde’ en hoe wordt voorkomen dat er ten onrechte (al dan niet achteraf bezien) direct voor (te) zware maatregelen wordt gekozen? Doe je zelf onderzoek of vraag je een externe partij? En als je dat doet hoe ziet zo’n onderzoek er dan uit? Wat kun je verwachten? We putten uit veel praktijkvoorbeelden en maken het zo concreet en praktisch mogelijk!
- Medewerker-cliënt: Dit omvat situaties waarin een zorgverlener de grenzen overschrijdt ten opzichte van een cliënt, zoals het maken van ongepaste opmerkingen, het overtreden van privacyregels of zelfs fysiek misbruik. Hoe zorgt u ervoor dat medewerkers getraind zijn in ethische praktijken en dat er duidelijke gedragscodes zijn?
- Cliënt-medewerker: Ook het gedrag van een cliënt kan de grenzen van de zorgverlener overschrijden. Zoals verbale agressie, intimidatie of seksuele avances. Heeft uw organisatie al voldoende aandacht voor beleid dat medewerkers effectief ondersteunt en beschermt tegen dergelijke situaties?
- Cliënt-cliënt: Vertonen cliënten onderling ongepast gedrag vertonen zoals pesten, discriminatie of seksuele intimidatie? Dan is het van belang dat u deze situaties aan kunt pakken en een veilige omgeving kunt handhaven voor alle cliënten.
- Medewerker-medewerker: Ook op de werkvloer vindt grensoverschrijdend gedrag plaats tussen collega’s. Zoals pesten op de werkvloer, discriminatie of ongepaste relaties. Hoe bevordert u een cultuur van respect en samenwerking? En hoe implementeert u beleid om dergelijk gedrag te voorkomen en aan te pakken?
- Mantelzorger-Cliënt
Aan het eind van deze masterclass weet je alles over de verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag. Je kunt dit beter herkennen en tevens passende maatregelen nemen. Ook ben je in staat om beleid te implementeren dat bijdraagt aan een gezonde en veilige werkomgeving in de zorg.
Voor wie
Je bent werkzaam in de zorg. Als medewerker HR, HR-adviseurs of hoofd HR. Werk je niet in HR, maar heb je wel veel te maken met HR-gerelateerde zaken? Ook dan is dit een interessante masterclass voor je.
Wanneer
De masterclass wordt gehouden op dinsdag 22 september a.s. om 09:30 uur in Zwolle.
Kosten
Deelname aan de masterclass kost 395,- exclusief btw. Voor organisaties aangesloten bij Arbeidsrecht Zonder Zorgen® is deelname gratis!
Annuleren
Tot 4 weken van tevoren mag je je kosteloos afmelden. Daarna betaal je 50% van de kosten. Meld je tot 2 weken van tevoren af? Dan betaal je alle kosten. Goed om te weten: als je niet kunt, mag er altijd een collega voor jou in de plaats meedoen.
Incompany
De Masterclass organiseren we ook incompany. De training wordt dan afgestemd op jullie organisatie en de vragen die jullie hebben. Meer weten? Neem contact met ons op!
Vragen
Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op. Bel 085 2733586 of mail naar academy@hanzeadvocaat.nl