Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk

Elke zorg- of welzijnsorganisatie krijgt van tijd tot tijd te maken met wijzigingen in de organisatie. Bijvoorbeeld als bepaalde werkzaamheden worden afgestoten, een locatie wordt gesloten of als ondersteunende diensten krimpen. Soms vanwege financiële motieven, soms als gevolg van veranderende wetgeving of vanuit andere strategische keuzes. Wat de oorzaak ook is, de gevolgen voor je medewerkers zijn vaak ingrijpend.

In dit webinar gaan we in op de tips & trucs om dit soort wijzigingen zo soepel mogelijk door te voeren. We gaan in op de eisen die de wet en de cao aan dergelijke wijzigingen stelt en hoe je daar in de praktijk het beste mee om kunt gaan. We staan stil bij de vraag wat wordt verstaan onder het begrip ‘reorganisatie’, hoe het wettelijke ‘spoorboekje’ eruit ziet, maar óók hoe je er zo praktisch mogelijk mee om kunt gaan.

Resultaat

Na afloop van deze masterclass weet je precies hoe je moet reorganiseren in de zorg. Je bent op de hoogte van specifieke regels in de ‘Zorg en Welzijn’ en weet welke partijen je moet betrekken bij het traject, hoe het UWV dit traject toetst en hoe je deze kennis kunt toepassen. Ook weet je hoe wordt bepaald welke werknemers getroffen worden door de wijzigingen en of er boventalligheid ontstaat. Je weet wanneer er een sociaal plan nodig is, wat de doorlooptijd van een reorganisatie is en wat de afbreukrisico’s zijn.

“De duidelijke uitleg en de positieve spirit van de docenten maakt dat ik me regelmatig opgeef voor de Hanze academy.”

Inhoud 

Tijdens dit webinar komen onder meer de volgende vragen aan de orde:

  • Wat houdt het begrip ‘reorganisatie’ in? Leidt elke wijziging ook tot een ‘reorganisatie’ en maakt het daarbij nog uit of, en zo ja hoeveel werknemers erdoor geraakt worden?
  • Welke eisen stelt de wet aan een reorganisatie? En wat staat er eigenlijk in de cao?
  • Moet je elke wijziging melden bij het UWV of de vakbonden? En welke rol hebben de medezeggenschapsorganen (bijv. ondernemingsraad en cliëntenraad)?
  • Is een sociaal plan wenselijk? Wanneer moet dit? Mag je dit ook afspreken met de ondernemingsraad?
  • Hoe stel je een goed reorganisatieplan op?
  • Hoe bepaal je wie boventallig worden? Wat is een uitwisselbare functie en hoe werkt het afspiegelingsbeginsel? Kun je afwijken van de definitie bedrijfsvestiging zoals die in de Zorg en Welzijn geldt?
  • Kun je afwijken wanneer het om cruciale sleutelfuncties gaat?
  • Wanneer is er sprake van boventalligheid en wanneer is er slechts sprake van een wijziging van standplaats? Is een sociaal plan daar dan ook op van toepassing?
  • Hoe zit het met vrijwillige vertrekregelingen? Is het in tijden van krapte juist wel of niet wenselijk om die in te zetten?
  • Hoe ver gaat de herplaatsingsverplichting?
  • Mocht herplaatsing niet mogelijk zijn: hoe werkt de ontslagaanvraag bij het UWV hoe zorg je ervoor dat de ontslagvergunning wordt afgegeven?
  • Wat is de doorlooptijd van een reorganisatie en met welke kosten moet je rekening houden?

Voor wie

Je werkt in de zorg, als medewerker HR, HR-adviseur of hoofd HR. Werk je niet in HR, maar heb je wel veel te maken met organisatiewijzigingen? Ook dan is dit een interessant webinar voor je.

Wanneer

Dit is een on demand webinar. Schrijf je in en bekijk het webinar wanneer het jou uitkomt.

Kosten

De kosten van dit on demand webinar zijn 79,- exclusief btw. Voor organisaties aangesloten bij Arbeidsrecht Zonder Zorgen® en mensen met een Hanze Academy Unlimited is deelname gratis!

Onbeperkt trainingen volgen met Hanze Academy Unlimited

Met Hanze Academy Unlimited volg je voor een vast bedrag per jaar alle opleidingen, webinars en masterclasses die je maar wilt. Geen kleine lettertjes, geen uitgesloten opleidingen. Je betaalt één vast bedrag en je mag onbeperkt deelnemen. Hier lees je hoe dit werkt.

Incompany

We organiseren over dit onderwerp ook een incompany training voor HR en/of leidinggevenden. De training wordt dan afgestemd op jullie organisatie en de vragen die jullie hebben.

Vragen

Meer weten, neem dan contact op met Anneleen via 085 2733586 of mail naar academy@hanzeadvocaat.nl.

 

Terug naar het overzicht