Hoe ga jij daar als HR-Professional mee om?
Het handhaven van ethische grenzen is essentieel voor het welzijn van zowel medewerkers als cliënten. Als HR-professional speel je een cruciale rol in het identificeren en aanpakken van verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag. Daarbij kan deze masterclass van grote toegevoegde waarde zijn. We bespreken de route en de hobbels die je tegenkomt bij grensoverschrijdend gedrag. Ook is er aandacht voor de andere kant: in hoeverre kun je vertrouwen op de signalen die binnenkomen? In hoeverre is er oog voor de ‘beklaagde’ en hoe wordt voorkomen dat er ten onrechte (al dan niet achteraf bezien) direct voor (te) zware maatregelen wordt gekozen? Doe je zelf onderzoek of vraag je een externe partij? En als je dat doet hoe ziet zo’n onderzoek er dan uit? Wat kun je verwachten? We putten uit veel praktijkvoorbeelden en maken het zo concreet en praktisch mogelijk!
Inhoud masterclass
- Medewerker-cliënt: Dit omvat situaties waarin een zorgverlener de grenzen overschrijdt ten opzichte van een cliënt, zoals het maken van ongepaste opmerkingen, het overtreden van privacyregels of zelfs fysiek misbruik. Hoe zorgt u ervoor dat medewerkers getraind zijn in ethische praktijken en dat er duidelijke gedragscodes zijn?
- Cliënt-medewerker: Ook het gedrag van een cliënt kan de grenzen van de zorgverlener overschrijden. Zoals verbale agressie, intimidatie of seksuele avances. Heeft uw organisatie al voldoende aandacht voor beleid dat medewerkers effectief ondersteunt en beschermt tegen dergelijke situaties?
- Cliënt-cliënt: Vertonen cliënten onderling ongepast gedrag vertonen zoals pesten, discriminatie of seksuele intimidatie? Dan is het van belang dat u deze situaties aan kunt pakken en een veilige omgeving kunt handhaven voor alle cliënten.
- Medewerker-medewerker: Ook op de werkvloer vindt grensoverschrijdend gedrag plaats tussen collega’s. Zoals pesten op de werkvloer, discriminatie of ongepaste relaties. Hoe bevordert u een cultuur van respect en samenwerking? En hoe implementeert u beleid om dergelijk gedrag te voorkomen en aan te pakken?
- Mantelzorger-Cliënt
Aan het eind van deze masterclass weet je alles over de verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag. Je kunt dit beter herkennen en tevens passende maatregelen nemen. Ook ben je in staat om beleid te implementeren dat bijdraagt aan een gezonde en veilige werkomgeving in de zorg. En, je kunt antwoord geven op de volgende vragen:
- wat wordt er verstaan onder grensoverschrijdend gedrag?
- hoe moet je handelen wanneer er vermoedens rijzen van grensoverschrijdend gedrag?
- wanneer moet je een onderzoek laten verrichten?
- kan dit een intern of extern onderzoek zijn?
- hoe ziet zo’n extern onderzoek eruit?
- wat kunnen de voor- en nadelen zijn?
- welke bevoegdheden heeft de onderzoekscommissie wel en welke niet?
- wat doe je als de klagers anoniem willen blijven?
- zijn protocollen en gedragscodes van belang?
- in hoeverre zijn collega’s verplicht om verklaringen af te geven? Kan dit anoniem?
- moet het onderzoeksrapport gedeeld worden en hoe zit dat met hoor- en wederhoor?
- kun je bij vermoedens van grensoverschrijdend gedrag de medewerker op non-actiefstellen of schorsen?
- wat gebeurt er als je het grensoverschrijdende gedrag niet kunt bewijzen omdat het bijvoorbeeld ‘het ene woord tegen het andere woord’ is?
- maakt het nog verschil of de medewerker het grensoverschrijdende gedrag heeft vertoond bij een collega, leidinggevende of cliënt?
- hoe ga je om met verwanten van een cliënt, wanneer een medewerker grensoverschrijdend gedrag heeft vertoond bij een cliënt?
- welke maatregelen zijn passend bij grensoverschrijdend gedrag?
- in hoeverre moet de IGJ op de hoogte worden gesteld?
Voor wie
Medewerkers HR, HR-adviseurs, HR-business partners en HR-managers. Werk je niet in HR, maar heb je wel veel te maken met HR-gerelateerde zaken? Ook dan is dit een interessante masterclass voor je.
Kosten
De kosten van deze masterclass zijn € 395,– exclusief btw per persoon. Voor organisaties aangesloten bij Arbeidsrecht Zonder Zorgen® is deelname gratis!
Wanneer
De masterclass wordt gehouden op donderdag 18 september a.s. van 09:30 tot 12:30 uur in Zwolle.
Ben je verhinderd?
Heb je je opgeven maar mocht je onverhoopt toch niet kunnen deelnemen? Je mag altijd een collega voor jou in de plaats laten deelnemen. Lukt dat ook niet dan mag je tot 4 weten voor aanvang kosteloos afzeggen. Annuleer je tussen de 2 en 4 weken voor aanvang dan betaal je 50% van de kosten. Meld je binnen 2 weken van te voren af, dan ben je de volledige kosten verschuldigd.
Incompany
We organiseren over dit onderwerp ook een incompany training voor HR en/of leidinggevenden. De training wordt dan afgestemd op jullie organisatie en de vragen die jullie hebben. Voor organisaties die een Arbeidsrecht Zonder Zorgen® abonnement hebben zit deze training zelfs gratis of met korting in het pakket. Meer weten? Neem contact met ons op!
Vragen
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Anneleen. Bel 038 8200215 of mail naar academy@hanzeadvocaat.nl