Afscheid nemen van een zieke werknemer: onmogelijk of kan het toch?
Zieke medewerkers hebben op zich 104 weken ontslagbescherming. Het uitgangspunt is daarbij dat er in die twee jaar re-integratie in de eigen of in een passende functie plaatsvindt. Maar het komt heel vaak voor dat er desondanks gesprekken plaatsvinden over een eerder afscheid. Bijvoorbeeld omdat de werknemer niet meewerkt aan re-integratie. Of omdat er ook een conflict speelt en jullie eigenlijk niet willen dat de zieke medewerker terugkeert. Of omdat de medewerker zelf te kennen geeft niet meer gelukkig te zijn bij de organisatie of mogelijk in een opwelling zelf zijn arbeidsovereenkomst al heeft opgezegd.
Tijdens dit webinar bespreken we welke mogelijkheden je dan hebt en met welke aandachtspunten je rekening moet houden.
Resultaat
Na afloop van dit webinar weet je alles over het ontslag van een zieke werknemer binnen de 104 weken termijn. Je weet welke mogelijkheden je hebt om binnen de kaders van de wet afscheid te nemen van je werknemer.
Inhoud webinar
In het webinar komen onder meer de volgende vragen aan de orde:
- Welke mogelijkheden zijn er om afscheid te nemen van mijn zieke werknemer? Hoe zit dat als een werknemer niet meewerkt aan re-integratie? En maakt het verschil als de zieke werknemer zelf niet meer terug wil keren binnen de organisatie?
- Mijn werknemer en ik besluiten een beëindigingsovereenkomst te sluiten, hoe leg ik de afspraken hierin goed vast zodat later geen discussies ontstaan? Waar moet ik op letten?
- Kan mijn werknemer in plaats van een WW-uitkering ook een Ziektewetuitkering krijgen als hij nog niet kan voldoen aan de sollicitatieplicht?
- Mijn organisatie is eigenrisicodrager voor de Ziektewet, waar moet ik rekening mee houden?
- Hoe zit het als ik een werknemer ziek uit dienst meld, gaat mijn premie dan omhoog? Of kan ik de werknemer beter eerst hersteld melden?
- Mijn zieke werknemer zegt zelf zijn arbeidsovereenkomst op. Wat moet ik dan doen?
Uiteraard is er de mogelijkheid om op voorhand vragen in te brengen of om deze tijdens het webinar te stellen.
Voor HR
Je werkt als medewerker HR, HR-adviseur of hoofd HR. Werk je niet in HR, maar heb je wel veel te maken met HR-gerelateerde zaken? Ook dan is dit een interessant webinar voor je.
Wanneer
Het webinar wordt gehouden op dinsdag 4 april a.s. van 09:30 tot 10:30 uur.
Kosten
Deelname aan dit webinar kost 95,- exclusief btw.
Neem je een collega mee? Leuk! Elke volgende deelnemer van dezelfde organisatie ontvangt 10% korting. Hebben jullie Arbeidsrecht Zonder Zorgen®? Dan is deelname vaak gratis.
Hanze Academy Unlimited: onbeperkt trainingen volgen
Met Hanze Academy Unlimited volg je voor een vast bedrag per jaar alle opleidingen, webinars en masterclasses die je maar wilt. Geen kleine lettertjes, geen uitgesloten opleidingen. Lees hier hoe dat werkt.
Annuleren
Tot 4 weken van tevoren mag je je kosteloos afmelden. Daarna betaal je 50% van de kosten. Meld je tot 2 weken van tevoren af? Dan betaal je alle kosten.
Goed om te weten: als je niet kunt, mag er altijd een collega voor jou in de plaats meedoen.
Incompany
Dit webinar organiseren we ook incompany. De training wordt dan afgestemd op jullie organisatie en de vragen die jullie hebben. Meer weten? Neem contact met ons op!
Vragen
Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op. Bel 085 2733586 of mail naar academy@hanzeadvocaat.nl