Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk

Zorg dat je concrete richtlijnen hebt over privécontact tussen hulpverlener en cliënt. Of zoals de rechter het zegt in deze zaak: de werkgever moet ‘volstrekte duidelijkheid geven over wat werknemer […] wel of niet kan doen, gelet op de aard van de organisatie en de kwetsbare cliënten.’

Wat was er aan de hand?

Cliënt Coby is verliefd op hulpverlener Hans

Hans werkt nu 4 jaar bij een instelling in de gehandicaptenzorg. Hij begeleidt cliënten bij dagbesteding. Eén van zijn cliënten, ik noem haar Coby, is verliefd op hem. Hans weet niet wat hij ermee aan moet en meldt het bij twee personen in de organisatie, waaronder de gedragsdeskundige.

‘Hou professionele afstand’, zeggen deze twee collega’s tegen Hans. Maar wat houdt dat precies in? Volgens Hans is het binnen de instelling gebruikelijk dat werknemers privé contact onderhouden met cliënten.

Ze zitten op Facebook Messenger

Coby stuurt soms een bericht aan Hans via Facebook, waarop hij dan reageert. De werkgever vindt dat grensoverschrijdend gedrag en vraagt ontslag aan bij de kantonrechter. Hans protesteert en schakelt een advocaat in om hem bij te staan in deze procedure.

‘Ik heb altijd gehandeld zoals mijn werkgever mij heeft geleerd. Ik heb duidelijk gezegd dat ik niet verliefd op haar ben en ik heb het klein gehouden. Ons contact verliep uitsluitend via Facebook Messenger, waarbij het initiatief altijd bij Coby lag. Het contact was niet ongepast en ging uitsluitend over wat er op de locatie gebeurde.’ Aldus Hans.

Wat is professionele afstand?

De kantonrechter moet beoordelen of het gedrag van Hans valt onder ‘verwijtbaar handelen van de werknemer’. Dat is namelijk één van de redenen voor ontslag, zo staat in het Burgerlijk Wetboek.

Op de zitting vertelt de werkgever aan de kantonrechter dat privé contact met cliënten niet erg is, maar dat werknemers hierin wel professionele afstand moeten houden. Maar wat is professionele afstand? Dit was niet duidelijk voor Hans.

In de richtlijnen die deze zorginstelling heeft over het melden van grensoverschrijdend gedrag, staan verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag beschreven. De situatie van Hans valt hier niet onder.

De kantonrechter beoordeelt ook zélf de inhoud van de Messenger-berichten. De rechter vindt dat deze gesprekken niet grensoverschrijdend zijn. Bovendien is van belang:

  • dat Coby steeds degene was die een gesprek startte, en
  • dat Hans altijd kort reageerde.

Kortom: de kantonrechter vindt het gedrag van Hans niet verwijtbaar. De rechter geeft geen toestemming voor ontslag en Hans blijft in dienst.

Tips van de kantonrechter

In deze uitspraak kun je als werkgever in de zorg een paar belangrijke tips halen:

  • Leg duidelijk aan medewerkers uit wat jullie als ontoelaatbaar gedrag zien.
  • De instructie ‘houd professionele afstand’ is onduidelijk. Het sluit contact namelijk niet uit.
  • Wees heel duidelijk over wat een medewerker wel en wat niet kan en mag doen. Zéker wanneer de doelgroep kwetsbare cliënten is.
  • Doet je medewerker een melding? Ondersteun hem dan, en stuur hem aan.

Herkenbaar?

Herken jij je in deze werkgever? Wil je weten hoe sterk jouw dossier is? Of ben je werknemer en heb je vragen over grensoverschrijdend gedrag? Neem gerust contact op met onze juridische helpdesk. Daar zijn we voor! Je bereikt ons via info@hanzeadvocaat.nl of 038 820 02 49.

Hallo ik ben Anjo. Waar kan ik je mee helpen?

Heb je een vraag over dit onderwerp? Neem gerust contact met mij op. Bel, mail of stuur een appje, en ik zal je zo snel mogelijk helpen!