Als werkgever heb je van elke werknemer een personeelsdossier. Hierin bewaar je verschillende gegevens. Het soort contract, arbeidsvoorwaarden, maar ook waarschuwingen en functioneringsverslagen. Maar hoe bepaal je welke stukken worden opgenomen in het personeelsdossier? En zijn er stukken bij die je verplicht moet opnemen? Wat zegt de AVG daarover en heeft de werknemer er ook nog iets van te vinden? En hoe lang mag je gegevens eigenlijk bewaren? Zomaar een aantal vragen die aan de orde komen in dit webinar.
Resultaat
Na afloop van dit webinar weet je precies welke informatie je wel en welke informatie je niet in het personeelsdossier mag opnemen. Ook weet je hoe lang je bepaalde gegevens mag bewaren en welke gegevens je zelfs een periode móet bewaren. Je kent de rechten van de werknemers en je weet hoe hiermee om te gaan.
Inhoud
Tijdens het webinar staan we onder meer stil bij de volgende vragen:
- Wat is eigenlijk het doel van het personeelsdossier?
- Welke stukken moeten verplicht in het personeelsdossier worden opgenomen?
- Welke stukken moet je van de Belastingdienst of het UWV opnemen in het dossier?
- Welke stukken mogen er in een personeelsdossier worden opgenomen en welke niet?
- Hoe lang mag je stukken in het personeelsdossier bewaren? Hoe lang blijft bijvoorbeeld een waarschuwing ‘geldig’?
- Mag je stukken over ziekte opnemen in het personeelsdossier?
- Welke verplichtingen volgen uit de AVG voor het personeelsdossier?
- Moet je de werknemer er bijvoorbeeld op wijzen welke stukken worden opgenomen in zijn personeelsdossier?
- Is een handtekening van de werknemer nodig op bepaalde stukken of niet?
- Mag het een digitaal dossier zijn of moet het ook fysiek?
- Moeten de stukken ook daadwerkelijk in ‘het personeelsdossier’ zitten of mag de leidinggevende ook een eigen map bijhouden?
- Wat zijn de rechten van de werknemer? Mag de werknemer dit dossier inzien of een kopie vragen? Geldt dit dan voor alle stukken in het personeelsdossier?
Voor wie
Je bent werkzaam in de zorg. Als medewerker HR, HR-adviseur of hoofd HR. Werk je niet in HR, maar heb je wel veel te maken met HR-gerelateerde zaken? Ook dan is dit een interessant webinar voor je.
Wanneer
Dit webinar wordt gehouden op dinsdag 30 mei 2023 van 09:30 uur tot 10:30 uur.
Kosten
Deelname aan dit webinar kost 95,- exclusief btw.
Neem je een collega mee? Leuk! Elke volgende deelnemer van dezelfde organisatie ontvangt 10% korting. Hebben jullie Arbeidsrecht Zonder Zorgen®? Dan is deelname vaak gratis.
Hanze Academy Unlimited: onbeperkt trainingen volgen
Met Hanze Academy Unlimited volg je voor een vast bedrag per jaar alle opleidingen, webinars en masterclasses die je maar wilt. Geen kleine lettertjes, geen uitgesloten opleidingen. Lees hier hoe dat werkt.
Annuleren
Tot 4 weken van tevoren mag je je kosteloos afmelden. Daarna betaal je 50% van de kosten. Meld je tot 2 weken van tevoren af? Dan betaal je alle kosten.
Goed om te weten: als je niet kunt, mag er altijd een collega voor jou in de plaats meedoen.
Incompany
Dit webinar organiseren we ook incompany. De training wordt dan afgestemd op jullie organisatie en de vragen die jullie hebben. Meer weten? Neem contact met ons op!
Vragen
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Anneleen. Bel 085 2733586 of mail naar academy@hanzeadvocaat.nl