Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk

Blije en tevreden zorgmedewerkers betekent blije en tevreden cliënten. Dus als zorgorganisatie wil je er alles aan doen om jouw zorgmedewerkers blij te maken én te houden. We geven je 10 tips die daarbij helpen. 

1) Vrijheid & verantwoordelijkheid

Je medewerkers zijn echte zorgprofessionals en willen graag autonomie. Geef ze daarom zoveel mogelijk de ruimte en bevoegdheden om de juiste zorg aan cliënten te kunnen geven.

2) Let op de werkdruk

Een te hoge werkdruk leidt meestal tot stress en regelmatig tot uitval. Wat vervolgens weer kan leiden tot langdurig verzuim. Dat betekent dat je vervanging moet zoeken of collega’s meer moet inzetten. En dat is gedoe. Hoge werkdruk heeft invloed op de hele zorgorganisatie. Probeer dus zo efficiënt mogelijk te roosteren. Verspreid de werkdruk. Een goed rooster helpt daarbij.

3) Flexibel werken

Laat je medewerkers waar mogelijk flexibel werken. Dag- of nachtdiensten, late diensten of juist gebroken diensten: laat bij het plannen je medewerker zoveel mogelijk meedenken. Zo wordt werk en privé beter te combineren. Een tevreden medewerkers levert betere zorg op!

4) Secundaire arbeidsvoorwaarden

Zorg voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk aan korting op een sportabonnement, een fietsplan, ICT-regeling (smartphone, tablet, laptop), reiskostenvergoeding, bonusregeling etc. Organiseer teambuildingsactiviteiten. Maar ook gezellige bijeenkomsten, uitjes of workshops.

5) Ruimte voor ontwikkeling

Geef tijd en budget voor het doen van een opleiding of cursus. En geef ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, zowel op het werkgebied als in privé.

Het opleiden en ontwikkelen van jullie zorgpersoneel is belangrijk voor de kwaliteit van de zorg. Maar ook voor het geluk van je medewerker. Voer daarom regelmatig loopbaangesprekken met elke medewerker. Zit je medewerker nog op de juiste plek? Wat heeft hij/haar nodig om zich verder te ontwikkelen?

6) Geef schouderklopjes

Gebrek aan waardering is, vaker dan je denk, een reden om een werkgever te verlaten. Geef jouw mensen de aandacht die ze verdienen!

Spreek oprechte waardering uit naar elk personeelslid. Doe dit minimaal één keer per week. Zo laat zien dat je betrokken bent en weet waar je zorgmedewerker mee bezig is.

7) Maak fouten bespreekbaar

Geef je medewerkers de ruimte om fouten te maken en deze bespreekbaar te bespreken. Creëer een veilige werkomgeving. Dat doe je onder meer door zelf het goede voorbeeld te geven. Benoem en bespreek je eigen fouten. Vraag om feedback op jouw rol als leidinggevende.

8) Geef zelf het goede voorbeeld

Goed voorbeeld doet goed volgen! Zorg er dus voor dat jij als bestuurder, leidinggevende of mt-lid het goede voorbeeld geeft. Denk aan het combineren van werk en privé, het geven van complimenten, het bijscholen en het plezier hebben in je werk.

9) Meet medewerkerstevredenheid

Elk jaar een tevredenheidsonderzoek is een must! Wat levert dat op? Het geeft je duidelijkheid over hoe de vlag erbij hangt. En medewerkers voelen zich gezien en gehoord. Ga samen aan de slag met de verbeterpunten. Zo laat je zien dat je je medewerkers serieus neemt.

10) Werk efficiënt

Hoe maak je het werken eenvoudiger en minder belastend? Vraag jouw medewerkers of teams hierin mee te denken en oplossingen aan te dragen. Zij staan zelf op de werkvloer en weten vaak heel goed wat er beter of anders kan. Laat ze daarom ook meedenken in (creatieve) oplossingen.

Wat als het niet lekker loopt?

We komen het dagelijks tegen: werkverhoudingen die scheef zijn. Waar het niet meer goed komt tussen de een zorginstelling en medewerker. Wij zijn er dan om jou als werkgever bij te staan. Wij helpen je om het juridisch maar vooral ook menselijk goed aan te pakken. Bel onze juridische helpdesk wanneer je hulp nodig hebt. Of als je wilt sparren over een juiste aanpak: 038 27 33 568

Meld je aan voor de Nieuwsbrief.

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Icoon
Icoon