Het kabinet heeft het voornemen om de onbelaste reiskostenvergoeding te verhogen van 19 cent naar 21 cent per kilometer. Het is de bedoeling dat deze wijziging ingaat per 1 januari 2023. Vanaf 2024 zou het dan zelfs naar 23 cent per kilometer gaan. Dit voornemen is nog niet definitief, dat zal pas op Prinsjesdag gebeuren.
Gezien de huidige brandstofkosten lijkt het in elk geval goed nieuws. Maar wat houdt dit voor mij als werknemer nou eigenlijk in?
1. Mag mijn werkgever mij nu al meer dan 19 cent per kilometer vergoeden?
Ja, je werkgever mag meer vergoeden dan 19 cent per kilometer. Maar het deel boven de 19 cent per kilometer geldt als loon, wat betekent dat je werkgever hierover belasting en premies moet afdragen. Of je werkgever moet het meerdere aanwijzen als zogenoemd ‘eindheffingsbestanddeel’ in de vrije ruimte van de WKR.
2. Heb ik straks automatisch recht op de vergoeding van 21 center per kilometer?
Nee, je hebt geen recht op een vergoeding van 21 cent per kilometer. Er bestaat sowieso geen wettelijk recht op een reiskostenvergoeding. Meestal wordt een reiskostenvergoeding afgesproken in een arbeidsovereenkomst of cao of wordt dit recht toegekend in een bedrijfsregeling.
In de meeste arbeidsovereenkomsten, cao’s en bedrijfsregelingen staan nu reiskostenvergoedingen van maximaal 19 cent per kilometer. Deze regelingen blijven in principe gewoon van kracht, ook na 1 januari 2023. Er moeten eerst nieuwe afspraken met de werkgever worden gemaakt over een hogere reiskostenvergoeding, voordat je als werknemer recht krijgt op een hogere reiskostenvergoeding.
Wel kan er sprake zijn van een fiscale uitruil. Dat houdt in dat de ontstane fiscale ruimte benut kan worden voor de uitruil van een andere beloningscomponent tegen een aanvullende netto reiskostenvergoeding. Je kunt dan bijvoorbeeld een deel van de bruto eindejaarsuitkering inzetten voor een aanvullende reiskostenvergoeding.
3. Hoe werkt dat als ik onder een cao val?
Als je onder een cao valt, dan blijft de reiskostenvergoeding uit je huidige cao van toepassing. Je moet dan in principe wachten tot er een nieuwe cao wordt afgesproken met een (hopelijk) hogere reiskostenvergoeding. Het is ook mogelijk dat de vakbonden en vertegenwoordiging van de werkgevers tussentijds in overleg gaan over een hogere reiskostenvergoeding. Maar dit heb je als individuele werknemer niet zelf in de hand.
4. Hoe werkt dat als ik niet onder een cao val?
Als je niet onder een cao valt, kun je individueel met je werkgever nieuwe afspraken maken over een hogere reiskostenvergoeding. Dit kun je bijvoorbeeld doen als onderdeel van gesprekken over een loonsverhoging. Zeker als je een grote reisafstand naar je werk hebt, kan het voordeliger zijn voor jou en je werkgever om een hogere reiskostenvergoeding af te spreken, afgezet tegen hoger bruto salaris.
Vragen?
Heb je over dit onderwerp nog vragen? Dan dan gerust contact met ons op! Dit kan op nummer 085-2733586.
Meld je aan voor de Nieuwsbrief.
Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.