Een werkgever die voor bedrijfsarts speelt, dat kan niet goed aflopen

In de top 10 meest spraakmakende uitspraken in de zorg van 2020, is deze uitspraak op plek 10 geëindigd.

Een werkgever die voor bedrijfsarts speelt, dat kan niet goed aflopen

In deze tijd, waarin corona een dagelijks onderwerp van gesprek is, is ziekmelding in de zorg een groot probleem. Voor werkgevers, maar ook voor werknemers. Ziekmelden doe je uit voorzorg, om geen ander te besmetten, maar je weet tegelijkertijd ook dat daardoor de werkdruk op je collega’s hoger zal worden. Voor de werknemer lastig, voor de werkgever een kwestie van vertrouwen, oplossen en in gesprek blijven.

Ziekmelding en een partner met Corona

Jeanette is sinds 1 september 2019 in dienst bij de werkgever als verzorgende. Het contract is voor bepaalde tijd en duurt tot 1 juni 2020. Op 8 april 2020 meldt Jeanette zich ziek, wegens lichamelijke klachten en verzoekt de werkgever om een bedrijfsarts in te schakelen. Saillant detail is daarnaast dat haar partner het coronavirus heeft opgelopen. Thuisblijven is volgens de RIVM richtlijnen dan sowieso een juiste beslissing.

Werkgever accepteert de ziekmelding niet

De werkgever accepteert de ziekmelding niet en is daarnaast van mening dat Jeanette prima andere werkzaamheden kan verrichten. De reden die de werkgever daarvoor aangeeft is dat het dienstverband nog maar enkele weken zou duren. Jeanette is het niet eens met voorstel om administratieve werkzaamheden te gaan verrichten, terwijl de werkgever vindt dat zij dit nog prima kan doen. Het escaleert. Beiden blijven bij hun standpunt. Daarop zet de werkgever het salaris van Jeanette per 1 april stop. Bovendien gaat de werkgever ervan uit dat Jeanette helemaal niet meer zal terugkomen en maakt hij de eindafrekening op. Het is allemaal wat kort door de bocht.

“Jeanette en haar werkgever komen er niet uit. De werkgever is van mening dat zij prima ander werk kan verrichten, maar Jeanette weigert. Het gevolg: een loonstop. Maar of dit ook terecht is..”

Kan dit nog goed aflopen?

Jeanette is teleurgesteld in de gang van zaken en laat het er niet bij zitten. Ze schakelt een advocaat in. Deze geeft heel terecht aan dat de werkgever een bedrijfsarts moet inschakelen om vast te stellen of Jeanette ziek is of niet. De bedrijfsarts kan dan bovendien bepalen of Jeanette al dan niet passende werkzaamheden kan verrichten. Tot die tijd moet het salaris op gebruikelijke wijze voldaan worden. De werkgever gaat niet in op het verzoek van de advocaat.

Er wordt een kort geding opgestart. Het dienstverband is dan natuurlijk al lang geeindigd, dus het gaat alleen nog maar over het salaris. Jeanettes advocaat vordert het salaris over de maanden april en mei van 2020. De kantonrechter oordeelt dat de werkgever het achterstallige salaris plus de wettelijke verhoging aan Jeanette moet uitbetalen. Het is namelijk niet aan de werkgever om te beoordelen of een werkneemster al dan niet ziek is en welke aangepaste werkzaamheden er eventueel nog verricht kunnen worden.

In de praktijk: better safe than sorry

Voor werkgevers is het belangrijk om bij ziekmelding hoe dan ook zorgvuldig te werk te gaan. Vervangend werk is in sommige gevallen een prima (tijdelijke) oplossing, maar kan niet door de werkgever eenzijdig worden opgelegd. Het inwinnen van advies van de bedrijfsarts lijkt omslachtig maar is de enige juiste weg om te handelen. Deze kan onderzoeken of dit voor beide partijen een haalbare en acceptabele oplossing is. Daarmee voorkom je veel ellende en blijft de arbeidsrelatie in de meeste gevallen goed.

Dit is een bewerkte uitspraak. Lees op rechtspraak.nl de volledige uitspraak

Terug naar top 10 meest spraakmakende uitspraken in de zorg

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel dit bericht:

Hi, mijn naam is William. Waar kan ik je mee helpen?

Kom je er even niet uit, of wil je direct geholpen worden bij een vraag. Neem gerust contact op, bel, mail of stuur mij een bericht via WhatsApp en ik zal je zo snel mogelijk helpen!