Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk

Stel je wilt afscheid nemen van een medewerker. Als je ons daarbij inschakelt, is één van de eerste vragen die we je stellen of je een ‘dossier’ hebt. Maar wat wordt hier nou eigenlijk mee bedoeld?

Waarom wil je van de medewerker af?

Als eerste moet je je de vraag stellen waarom je van de medewerker af wilt. In de wet staan verschillende ‘ontslaggronden’ die je kunt aanvoeren. Je moet aanhaken bij één van deze ontslaggronden.

De meest gebruikte ontslaggronden zijn: bedrijfseconomische redenen, langdurige ziekte, disfunctioneren, verwijtbaar gedrag of een verstoorde arbeidsverhouding.

Voor iedere reden een ander dossier

Het is goed om je te realiseren dat je voor elk van deze ontslaggronden een ander dossier nodig hebt. De kantonrechter of het UWV zal de ontslaggrond toetsen die je aanvoert. Je moet je hiervoor de juiste (bewijs)stukken aan de rechter of het UWV laten zien.

Logisch dus, dat je bij elke ontslaggrond, een ander dossier krijgt.

Ontslag vanwege een (slechte) financiële situatie

Zo zul je bij bedrijfseconomische redenen moeten aantonen dat de functie van je medewerker komt te vervallen. Bijvoorbeeld door een slechte financiële situatie omdat er door lockdowns minder inkomsten waren. Het dossier zal dan voor een groot deel bestaan uit de financiële gegevens van de organisatie.

Of bijvoorbeeld door aan te tonen dat jouw organisatie bepaalde activiteiten afstoot. Denk aan een verzorgingshuis die de cateringafdeling of de tuinman niet meer zelf in dienst wil hebben. Je zult dan beleidsplannen moeten indienen waaruit dat blijkt. 

Bij deze ontslagzaken zijn verslagen van functioneringsgesprekken niet relevant. Het UWV toetst of er sprake is van een financiële noodzaak of van het afstoten van activiteiten. Het gaat dus niet om hoe de medewerker functioneerde.

Ontslag vanwege disfunctioneren

Wanneer je eenmedewerker wilt ontslaan omdat hij onvoldoende functioneert, dan zijn juist de verslagen van functioneringsgesprekken wél heel belangrijk. Net als het verbetertraject voor deze medewerker.

Een voorbeeld: een verpleegkundige doet echt haar best, maar kan haar functie eigenlijk niet goed aan. Dan is het niet relevant of zij formele waarschuwingen heeft gehad voor verwijtbaar gedrag. Verslagen van functioneringsgesprekken weer wel.

Wanneer is een waarschuwing belangrijk? Bijvoorbeeld als een medewerker een relatie met een cliënt dreigt aan te gaan. Gaat die medewerker ondanks de waarschuwingen toch de grens over, dan heb je die waarschuwing als bewijs nodig bij de rechter. 

Kortom, met het ‘dossier’ wordt gedoeld op de (bewijs)stukken die je moet hebben als je een medewerker wilt ontslaan. Het hangt af van de reden van het ontslag, waar het ‘dossier’ uit moet bestaan. Kijk daarom altijd eerst welke ontslaggrond van toepassing is. Als je dat weet, moet je bekijken welke stukken je nodig hebt om de reden voor het ontslag te kunnen aantonen.

Hulp nodig bij het opstellen van het ‘dossier’?

Neem daarvoor gerust contact op! Gratis en vrijblijvend. We bespreken het stappenplan om ervoor te zorgen dat jouw dossier voldoende is tot het komen van een ontslag.

Hallo ik ben William. Waar kan ik je mee helpen?

Kom je er even niet uit, of heb je een vraag? Neem gerust contact op, bel, mail of stuur mij een appje en ik zal je zo snel mogelijk helpen!