Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk


Een dreigend conflict op de werkvloer heeft vaak grote invloed op de sfeer. En daardoor ook op de kwaliteit van zorg. Door op tijd met mediation te starten, voorkom je ergere problemen.

Maar wat is mediation eigenlijk? En wanneer zet je dit in? Dat is voor jou als HR-professional of leidinggevende handig om te weten. Daarom geef ik, als mediator en advocaat, antwoord op 5 veel gestelde vragen.

 

1. Wanneer schakel ik mediation in? 

Veel mediations starten wanneer een zorgmedewerker zich heeft ziek gemeld vanwege een (dreigend) arbeidsconflict. Tussen de leidinggevende en de zorgmedewerker of tussen medewerkers onderling.

Het is jammer dat daar eerst een ziekmelding voor nodig is, het ziekteverzuim is al zo hoog in de zorg. Vaak weet je als leidinggevende of HR-professional vóór de ziekmelding al dat het ‘niet zo lekker loopt’. Het kan in zo’n situatie goed zijn om een paar mediationgesprekken voor te stellen. Soms is 1 of zijn 2 gesprekken al genoeg.

Een dreigend conflict heeft vaak invloed op de sfeer. En daardoor ook op de kwaliteit van zorg. Door op tijd met mediation te starten, voorkom je ergere problemen. Een verzuimtraject kost veel tijd en energie, en dat wil je voorkomen.

2. Hoe ziet een mediation traject eruit? 

Een gemiddeld mediation traject kost meestal 3 tot 6 gesprekken. Bijna altijd voer ik eerst een gesprek met beide partijen afzonderlijk. Het volgende gesprek is met beide partijen samen.

Een belangrijke afspraak in de mediation is dat de gesprekken in alle vertrouwelijkheid plaatsvinden. Alles wat in de mediation wordt besproken blijft geheim. Dat betekent dus ook dat je als werkgever of medewerker, in een eventueel later juridisch traject, niet mag herhalen wat in de mediation is gezegd. Ook niet tegen andere collega’s.

Wanneer je in vertrouwelijkheid met elkaar spreekt, kom je makkelijker tot oplossingen. Je kunt allebei vrijuit praten over mogelijke oplossingen zonder dat je daarop wordt ‘afgerekend’.

3. Wat als we er niet uitkomen?

Soms blijkt al heel vroeg in het traject dat partijen niet meer met elkaar verder willen. Soms wordt dat pas duidelijk tijdens de gesprekken. Op zo’n moment proberen we samen tot een goede beëindigingsregeling te komen. Zonder kostbare procedure, die soms gepaard gaat met negatieve publiciteit. Dat wil je voorkomen, zéker in de Zorg.

4. Wat als mijn medewerker niet open staat voor mediation?

Mediation is vrijwillig. Als iemand niet mee wil werken dan kun je hem of haar niet dwingen.

Het niet meewerken kan wél gevolgen hebben voor de arbeidsrelatie. Als je medewerker bijvoorbeeld niet mee wil werken terwijl de bedrijfsarts dit adviseert, dan kan dat leiden tot ontslag.

5. Wie bepaalt de keuze voor de mediator?

Jullie moeten het samen eens worden wie de mediator wordt. Vaak noemen beide partijen één of twee namen. De ander kan hier dan eventueel contact mee zoeken, om kennis te maken.

Voor de meeste partijen is het belangrijk dat er sprake is van een gecertificeerd mediator. Eén die aangesloten is bij de Mediation Federatie Nederland (MFN). Dat betekent dat iemand de opleiding tot geregistreerd mediator heeft afgerond.

Zet mediation op tijd in!

Een verzuimtraject kost veel tijd en energie, en dat wil je voorkomen. Zeker in de Zorg. Ken jij situaties waarbij het ‘niet lekker loopt’? Bel mij gerust voor meer informatie of om even te sparren! We kijken dan samen of mediation handig is, of dat er iets anders nodig is.

Hallo ik ben Anjo. Waar kan ik je mee helpen?

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust contact met mij op. Bel, mail of stuur mij een appje. Ik zal je zo snel mogelijk helpen!