Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk

1 april is zo’n dag waarop de lolbroek onder de collega’s zich flink kan uitleven. Juist nu in de coronatijd, de lockdown en het vele thuiswerken, is het leuk om wat luchtig te zijn en een 1 april grap uit te halen. Als het niet al te flauw is of een piek bij de helpdesk oplevert, dan is het vooral heel erg grappig. Soms zijn het echter minder subtiele streken die een collega behoorlijk tot wanhoop kunnen drijven.

Grappig en veelgehoord zijn de voorbeelden van het briefje ‘DEFECT’ op het koffiezetapparaat, of op het bureau van een collega een terugbelverzoekje neerleggen om de heer De Leeuw te bellen en dan het nummer van de dierentuin te noteren …

Enkele onschuldige, leuke grappen ter vermaak of inspiratie:

  • Een bericht rondsturen dat een privé achtergrond in Teams niet meer professioneel is en dat er een vergadering is ingepland voor donderdag om 08:00 uur om uit te leggen hoe andere achtergronden geïnstalleerd kunnen worden.
  • Een bak met blauwe slofjes bij de ingang zetten en aangeven dat dit is tegen de verspreiding van het coronavirus.
  • Een oefenpop van de BIG-scholing in een leeg bed leggen, een nepdossier aanmaken en overdragen als een echte opname: mw. G. Rap, geboortedatum 1-4-1941. En dan kijken of de dagdienst erin trapt!
  • De stagiaire erop uit sturen voor coronaproof latex handschoenen. Of schoonmaakgel laten kopen om latex handschoenen coronaproof te maken.
  • De leerling verpleegkundige met spoed naar de apotheek laten bellen voor zuurstofpilletjes.

Maar wat als een grap niet goed blijkt te vallen, als het te ver gaat? Hoe ver kun je er de mist mee ingaan? Wat zijn de mogelijke gevolgen?

Wanneer is een grap geen grap meer?

Zeker in de huidige tijd van social media kan je al gauw te ver gaan. Eén misplaatste post kan een domino-effect geven en iemand veel schade berokkenen. Of een valse brief waarin staat dat er in het coronavirus onder de bewoners en het personeel van een verzorgingshuis is uitgebroken, zodat iedereen in rep en roer is, omdat de in de brief genoemde acties ingrijpend zijn en dus veel angst en onrust kunnen veroorzaken.

De werkgever kan in een dergelijk geval niets anders doen dan ingrijpen. De werknemer heeft iets uit te leggen. Dat kan een pittig gesprek worden, waarbij het verloop ervan afhangt van de ernst van de situatie, de gevolgen die het heeft gehad, maar vooral ook de reactie van de werknemer. Zijn excuses voldoende? Volgen er maatregelen of consequenties?

Mag ontslag?

In het uiterste geval kan de werkgever besluiten de werknemer (op staande voet) te ontslaan. Kan dat zomaar? Is het niet accepteren van de grap voldoende om een ontslag te rechtvaardigen? Of is dat te ingrijpend? Soms wegen er meer dingen mee; het kan zijn dat je nooit eerder iets ‘ongehoords’ hebt gedaan. Dan is een minder zware sanctie op zijn plaats. Heeft de werknemer echter al een dossier met incidenten, dan wordt het een heel ander verhaal.

Wat als grap begint, kan dus vergaande gevolgen hebben!

Viel jouw 1 april grap verkeerd bij jouw werkgever? Bel dan met een Hanze advocaat.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Meld je aan voor de Nieuwsbrief.

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Icoon
Icoon