Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk

Hoe behoud je goed én gemotiveerd personeel?

Allereerst een paar inkoppers:

  1. biedt leuk & uitdagend werk
  2. communiceer op een open manier
  3. geef erkenning & waardering
  4. stimuleer ontwikkeling & groei
  5. ondersteun op een positieve manier de werk & privébalans

Daarnaast is het belangrijk om een goed personeelsdossier bij te houden. Zowel voor de goede resultaten als voor de aandachtspunten. Hieronder vind je 7 tips over hoe je dat op een goede manier doet.

1. Houd open en gelijkwaardige gesprekken

Een werknemer moet niet het gevoel hebben dat hij als “mindere” in het gesprek staat. Geef hem dat gevoel ook niet. Wees eerlijk, geef aan wat je verwacht en op welke manier je graag ziet dat dit gebeurt. Wanneer jij open en eerlijk bent mag je verwachten dat de werknemer dit ook is.

Bespreek in een gesprek de verbeterpunten, maar benoem ook zeker de punten die goed gaan. Wissel goede punten af met verbeterpunten, zo krijgt het gesprek geen negatieve lading.

2. Leg afspraken op hoofd- en actiepunten vast

Als het goed is, dan worden er in het gesprek afspraken gemaakt. Leg deze schriftelijk vast. Schrijf concreet op wat er moet gebeuren en zo nodig binnen welke termijn. Zo weten jij en je werknemer wat er moet gebeuren. Zorg er wel voor dat de afspraken haalbaar zijn, stel geen onmogelijke doelen want daar demotiveer je de werknemer alleen maar mee.

3. Voeg reactie van de werknemer toe

Het komt vaak voor dat bij de verslaglegging blijkt dat er een verschil van mening is over wat er nu is afgesproken. Of dat de werknemer vindt dat het verslag niet volledig is. Als je uit de welles/nietes discussie wilt blijven, en het betreft ondergeschikte punten, dan is het goed om de reactie van de werknemer bij het verslag te voegen. Op deze manier heb je helder hoe beide partijen tegen het gesprek hebben aangekeken. Als de reactie de belangrijkste punten van het gesprek betreffen, dan moet je daar natuurlijk mee aan de slag. Een vervolggesprek is dan nodig om op terug te vallen, mocht het nodig zijn.

4. Geef inzicht in het personeelsdossier

Houdt het personeelsdossier niet voor jezelf, je hebt toch ook niets te verbergen? De werknemer heeft er recht op te weten wat er in staat. Hou elkaar ook op de hoogte van ontwikkelingen. Blijf het gesprek met elkaar aangaan.

5. Evalueer regelmatig en vier de successen

Zijn jullie het eens over de verslaglegging? Dan aan de slag! Plan direct evaluatiemomenten in, voor je het weet ben je weer een paar maanden verder. Zijn er actiepunten voltooid? Zorg ervoor dat die besproken worden, zelfs als de actie geheel volgens planning is verlopen. Indien er verbeterpunten zijn, bespreek die dan ook. Maak bespreekbaar wat goed is gegaan en wat de volgende keer beter, effectiever en anders kan. En vier de successen! Geef een compliment of iets leuks.

6. Waarschuw tijdig en schriftelijk

Gaat de uitvoering van de gemaakte afspraken niet goed? Waarschuw de werknemer tijdig en schriftelijk. Dit laatste mag ook per mail. Probeer er achter te komen, waar de werknemer vast loopt en vraag waar je kunt helpen. Maak het niet te zwaar, houdt het opbouwend, maar wees ook duidelijk. Wacht niet te lang en stuur op tijd bij.

7. Biedt een verbetertraject aan

Heb je je werknemer meerdere malen gewezen (mondeling en ook schriftelijk) op verbeterpunten? Levert ook een zwaardere interventie (waarschuwing) geen resultaat op? Dan is het tijd om te starten met een formeel verbetertraject. Het maakt daarbij geen verschil of je al denkt aan ontslag of niet.

Van een werkgever wordt bij disfunctioneren verwacht dat er een verbetertraject is ingezet. Is dat niet gebeurd en kom je uiteindelijk bij een rechter uit, dan is de kans heel groot dat het ontslag wordt afgewezen.

Natuurlijk kan je zelf het verbetertraject begeleiden. Maar onderschat niet het tijdsbeslag van een verbetertraject. Onze ervaring is dat de begeleiding na verloop van tijd altijd terugloopt. En dat komt de kwaliteit van het traject niet ten goede. Gebruik een verbetercoach en zorg dat het traject procesmatig en inhoudelijk goed verloopt. Dat is in het belang van beide partijen. Meer lezen over verbetercoaching en – trajecten kan hier.

Meld je aan voor de Nieuwsbrief.

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Icoon
Icoon