Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk

Iedere leidinggevende kan zo een paar medewerkers bij naam en toenaam noemen waarvan duidelijk is dat ze op termijn niet bij de organisatie kunnen blijven werken. Niet dat ze per direct weg moeten, maar het is duidelijk dat ze niet ‘futureproof’ zijn en dat ook niet meer worden.

Daarnaast is er een groep medewerkers die de organisatie zo snel mogelijk moet verlaten. Het slecht functioneren van deze medewerkers en de uitstraling daarvan op collega’s is van die mate dat er snel een afscheid moet komen.

Er moet iets gebeuren, maar hoe pak je dat nou aan?

De praktijk is dat leidinggevenden in beide situaties wel weten dat er iets moet gebeuren, maar niet hoe. Misschien is er onzekerheid over het traject of de kosten? Of kunnen de medewerkers niet gemist worden door onderbezetting?

Leidinggevende, kom in actie en plan een interventiegesprek in

Bij Hanze advocaat zijn we ervan overtuigd dat 95% van deze situaties zonder juridische tussenkomst kan worden afgewikkeld. Maar dan is het voor de leidinggevende wel zaak om in een vroeg stadium in actie te komen. Om erachter te komen wat de oorzaken, gevolgen en mogelijke interventies zijn, gaan we met de HR-adviseur om tafel. Samen maken we een plan naar een oplossing of een afscheid. En daarmee kan de leidinggevende aan het werk om het vertrek te stimuleren, faciliteren of juist te forceren.

Frans Landstra: Ken je Arbeidsrecht zonder Zorgen® van Hanze advocaat? Met deze dienstverlening zorgen we ervoor dat de juridische kosten omlaag gaan en de juridische ondersteuning juist omhoog. Onder andere door de interventiegesprekken bij disfunctioneren.

Klik hier als je meer wilt lezen over Arbeidsrecht zonder Zorgen® of plan direct een kennismakingsafspraak in.

Wat zijn eigenlijk de kosten bij disfunctioneren of een arbeidsconflict?

Bij disfunctioneren of een arbeidsconflict kijkt een werkgever vooral naar de directe kosten: de juridische kosten en de kosten van een ontslagvergoeding. En al te vaak worden deze kosten als argument gebruikt om niet in actie te komen. Maar deze kosten zijn een druppel op de gloeiende plaat.

De echte kosten zit in heel andere factoren. Allereerst blijkt uit medewerkerstevredenheidsonderzoeken dat medewerkers van mening zijn dat er te weinig gestuurd wordt op functioneren. ‘Waarom zou ik nog zo m’n best blijven doen, als het slechte gedrag van mijn collega toch niet wordt afgestraft?’ En gelijk hebben ze. Goede werknemers gaan minder hun best doen, waardoor de algehele productiviteit daalt. Dat kost geld. Misschien verlaten ze de organisatie zelfs, omdat slecht gedrag onvoldoende wordt afgestraft en goed gedrag te weinig beloond.

Onrust op de werkvloer is een enorme kostenpost

In het geval van een arbeidsconflict gaat daarnaast heel veel geld verloren als gevolg van onrust op de werkvloer. Onderlinge gesprekken over de situatie, kampvorming, het gevoel van onveiligheid en stijging van verzuim: het zijn enorme – indirecte – kostenposten.

Niets doen kost veel meer

Het is een illusie te verwachten dat een medewerker uit zichzelf de organisatie zal gaan verlaten. En dat betekent dat de prijs van stilzitten een hele hoge is. Elke maand moet het salaris weer betaald worden. Ook de hoogte van een ontslagvergoeding wordt op termijn weer hoger. Bovendien houdt de medewerker een ‘plek’ bezet, waarop geen nieuwe medewerker aan te nemen is.

Het ontslaan van slecht functionerende medewerkers is minder ingewikkeld en minder kostbaar dan je denkt. Sterker nog, juist het laten zitten van die medewerkers kost heel veel geld. Plan vandaag nog een interventiegesprek in met onze experts.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Hallo ik ben William. Waar kan ik je mee helpen?

Kom je er even niet uit, of wil je direct geholpen worden bij een vraag. Neem gerust contact op, bel, mail of stuur mij een bericht via WhatsApp en ik zal je zo snel mogelijk helpen!