Pesten op de werkvloer: hoever reikt jouw zorgplicht? 

Pesterijen op de werkvloer kunnen leiden tot verzuim. Je wilt voor je werknemers een fijne werkomgeving creëren en daarnaast wil je verzuim natuurlijk voorkomen. Maar hoe pak je dat aan? Heb je er überhaupt een rol in? Kun je pesterijen en daarmee verzuim voorkomen? Kortom, tot hoever reikt jouw zorgplicht?

Lees hier meer over het creëren van werkgeluk

Voorkom pestgedrag, voorkom uitval

In de zorg is vaak sprake van zelfsturende teams. Dan heb je vaak weinig zicht op wat er gebeurt in een team en de onderlinge dynamiek. Wat als je merkt dat een collega buiten de groep valt, of gepest wordt? Kan je dan wat doen of móet je zelfs wat doen? Wanneer is het een plagerijtje en wanneer loopt het uit tot pesten? Vaak zijn er wel tekenen dat er sprake is van pestgedrag. Denk aan spanning of onrust. Maar ook een collega niet laten (uit)praten in een overleg; steeds dezelfde collega inroosteren op niet-geliefde tijden / dagen; de gepeste collega altijd de minder fijne taken laten doen of uitsluiten voor leuke dingen. Ook (zeer) verbale en zelfs fysieke agressie komt voor.

Wanneer een team geen goed en veilig team is, gaat dit ook ten koste van de zorg!

Pest-preventie: 5 tips voor de praktijk

Je hebt de plicht om te voorkomen dat een medewerkster tijdens de uitvoering van de werkzaamheden schade lijdt. Pesten kun je zien als schade. Als vast komt te staan dat pesten kon ontstaan omdat je jouw zorgplicht ten opzichte van de werknemer niet nakomt, dan kan je daarvoor aansprakelijk worden gesteld.

We geven je 5 tips voor de praktijk.

  1. Maak pesten bespreekbaar. Zo zorg je ervoor dat iedereen meer alert is op zijn of haar eigen gedrag. Licht je werknemers voor over de gevolgen van pesten (op de werkvloer).
  2. Maak duidelijk wat onder pesten verstaan wordt. Leg vast hoe je wenst dat collega’s met elkaar omgaan. Tuurlijk, een grapje moet kunnen. Maar als een collega aangeeft dat hij dit niet waardeert, moet het ‘grapje’ klaar zijn.
  3. Let op signalen van psychische overbelasting bij collega’s. Of instrueer de leidinggevenden of collega’s zelf dat ze hierop moeten letten binnen het team. Als een team niet goed functioneert en er valt een collega buiten de groep, dan moet er een belletje gaan rinkelen.
  4. Zijn er signalen van pestgedrag? Wijs geen schuldige aan. Juist door niet op de schuldvraag in te gaan, kun je oplossingen vinden. Ga het gesprek aan, open en zonder ‘vingerwijzen . 
  5. Stel een vertrouwenspersoon aan binnen de organisatie. Zo heeft de werknemer altijd iemand waar ze terecht kunnen, als ze (nog) niet naar jou durven/willen.

Wil je meer weten over zorgplicht en wat er (juridisch) bij komt kijken is? Wij gaan er graag met je over in gesprek.

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel dit bericht:

Meld je aan voor de Nieuwsbrief.

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Icoon
Icoon