Hallo ik ben William. Waar kan ik je mee helpen?
Kom je er even niet uit, of wil je direct geholpen worden bij een vraag. Neem gerust contact op, bel, mail of stuur mij een bericht via WhatsApp en ik zal je zo snel mogelijk helpen!
Bijna iedere werkgever kent wel een werknemer waar hij helemaal niet tevreden over is. Maar deze werknemer heeft nu eenmaal een vast contract en er is weinig tijd. Dus wat doe je? Hopen dat het ‘vanzelf’ wel weer overgaat? Meestal gebeurt er niks en zal er dus ook niks veranderen.
Dit is natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Sterker nog, juist de werknemers die er de kantjes van aflopen zorgen voor veel onrust op de werkvloer. Dit zorgt voor een negatieve werksfeer, waardoor de goede mensen weg gaan en daardoor komt de kwaliteit in gevaar. Met als gevolg dat het financieel slechter gaat en het risico bestaat op een verdere leegloop van goede mensen en ook van cliënten. Kortom, doe er wat aan!
Deze neerwaartse spiraal moet worden doorbroken. Maar hoe? De wetgever heeft bepaald dat een werknemer die niet goed functioneert, begeleiding moet krijgen om het functioneren te verbeteren. Dat klinkt heel nobel en is zeker van toepassing wanneer het gaat om een werknemer die bepaalde vaardigheden mist. Dit moet dan concreet worden gemaakt: duidelijke afspraken en duidelijke resultaten. Daarnaast moet duidelijk zijn wat de gevolgen zijn wanneer het resultaat niet behaald wordt.
“Hulp nodig bij het opstellen van een verbeterplan? Neem dan eens contact met ons op. Uiteraard geheel vrijblijvend!”
Het ligt wat anders als er kritiek is op de houding en het gedrag van een werknemer. Bijvoorbeeld als een werknemer zich vaak verslaapt of veel ruzie maakt met collega’s om de kleinste dingen. Of een werknemer komt de gemaakte afspraken niet na of is nooit bereid om in te vallen of net even een stap verder te gaan dan wat er wordt verwacht.
Dit zijn juist de lastige werknemers die uiteindelijk kunnen zorgen voor een negatieve werksfeer met alle gevolgen van dien. Hoe ga je hiermee om?
In theorie klinkt een verbetertraject prachtig, maar in de praktijk zal dit vaak resulteren in een ziekmelding en daarmee in een arbeidsconflict. Of andersom. William Seijbel schreef hier al eerder over.
Het alternatief, een gerechtelijke procedure om tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst, is vaak aantrekkelijker bij een verstoorde arbeidsrelatie dan bij disfunctioneren. Een arbeidsconflict is namelijk makkelijker aannemelijk te maken en een werknemer zal dan eerder openstaan voor een minnelijke regeling, juist omdat er nu een beter alternatief ligt voor de werkgever. Bij een ontbinding op grond van disfunctioneren dient de werkgever van goeden huize komen. Een goed doorlopen verbetertraject is een must.
Dit artikel is geschreven door Anjo Doornbos. Anjo heeft in zijn praktijk vaak te maken gehad met werknemers waar kritiek is op hun houding en gedrag. Heb je vragen over het opstarten van een verbetertraject dan kan je Anjo bereiken door te bellen met 038 820 02 15 of te mailen naar doornbos@hanzeadvocaat.nl
Hallo ik ben William. Waar kan ik je mee helpen?
Kom je er even niet uit, of wil je direct geholpen worden bij een vraag. Neem gerust contact op, bel, mail of stuur mij een bericht via WhatsApp en ik zal je zo snel mogelijk helpen!
Copyright ©2024 - Hanze advocaat