Wij maken op onze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schijf van de computer wordt opgeslagen. Wij gebruiken cookies om je instellingen en voorkeuren te onthouden. Je kunt deze cookies uitzetten via de browser. Lees meer

Slechte werknemer: slechte werksfeer

Bijna iedere werkgever kent wel een werknemer waar hij helemaal niet tevreden over is. Maar deze werknemer heeft nu eenmaal een vast contract en er is weinig tijd. Dus wat doe je? Hopen dat het ‘vanzelf’ wel weer overgaat? Meestal gebeurt er niks en zal er dus ook niks veranderen.

Dit is natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Sterker nog, juist de werknemers die er de kantjes van aflopen zorgen voor veel onrust op de werkvloer. Dit zorgt voor een negatieve werksfeer, waardoor de goede mensen weg gaan en daardoor komt de kwaliteit in gevaar. Met als gevolg dat het financieel slechter gaat en het risico bestaat  op een verdere leegloop van goede mensen en ook van cliënten. Kortom, doe er wat aan!

Doorbreek neerwaartse spiraal: verbetertraject

Deze neerwaartse spiraal moet worden doorbroken. Maar hoe? De wetgever heeft bepaald dat een werknemer die niet goed functioneert, begeleiding moet krijgen om het functioneren te verbeteren. Dat klinkt heel nobel en is zeker van toepassing wanneer het gaat om een werknemer die bepaalde vaardigheden mist. Dit moet dan concreet worden gemaakt: duidelijke afspraken en duidelijke resultaten. Daarnaast moet duidelijk zijn wat de gevolgen zijn wanneer het resultaat niet behaald wordt.

“Hulp nodig bij het opstellen van een verbeterplan? Neem dan eens contact met ons op. Uiteraard geheel vrijblijvend!”

En hoe zit dat met werknemers waar kritiek is op houding en het gedrag?

Het ligt wat anders als er kritiek is op de houding en het gedrag van een werknemer. Bijvoorbeeld als een werknemer zich vaak verslaapt of veel ruzie maakt met collega’s om de kleinste dingen. Of een werknemer komt de gemaakte afspraken niet na of is nooit bereid om in te vallen of net even een stap verder te gaan dan wat er wordt verwacht.

Dit zijn juist de lastige werknemers die uiteindelijk kunnen zorgen voor een negatieve werksfeer met alle gevolgen van dien. Hoe ga je hiermee om?

5 Tips

  1. Verzamel informatie. Wat gaat er niet goed en waarover bestaat ontevredenheid?
  2. Nodig de werknemer uit voor een gesprek waarbij hij wordt geconfronteerd met de informatie in het kader van hoor en wederhoor.
  3. Is al duidelijk dat er direct wat moet gebeuren om erger te voorkomen? Dan kan de optie van een beëindiging van het dienstverband worden besproken. Indien de werknemer daarvoor openstaat, zal er gesproken moeten worden onder de voorwaarden waaronder een beëindiging gaat plaatsvinden. Denk hierbij aan de einddatum, al dan niet toekenning van een ontslagvergoeding, of afgifte van een (positief) getuigschrift, etc.
  4. Staat de werknemer niet open voor een beëindiging van het dienstverband? Maak dan concreet wat er niet goed gaat en wat er verbeterd moet worden. Waar het gaat om houding en gedrag, zal daarvoor het beste een coach kunnen worden ingeschakeld die de werknemer intensief zal begeleiden.
  5. Soms zal de werknemer alsnog overstag gaan om te praten over een beëindiging. Zo’n traject ziet een werknemer vaak niet zitten, is mijn ervaring. Gaat het traject wel van start? Dan zal een tijdlijn worden afgesproken waarbinnen er een duidelijke verbetering moet zijn van de houding en het gedrag. Ook moeten de gevolgen van geen verbetering worden besproken. In dit geval alsnog streven naar een beëindiging. Maar dan bij de kantonrechter met een dossier.

In de praktijk

In theorie klinkt een verbetertraject prachtig, maar in de praktijk zal dit vaak resulteren in een ziekmelding en daarmee in een arbeidsconflict. Of andersom. William Seijbel schreef hier al eerder over.

Het alternatief, een gerechtelijke procedure om tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst, is vaak aantrekkelijker bij een verstoorde arbeidsrelatie dan bij disfunctioneren. Een arbeidsconflict is namelijk makkelijker aannemelijk te maken en een werknemer zal dan eerder openstaan voor een minnelijke regeling, juist omdat er nu een beter alternatief ligt voor de werkgever. Bij een ontbinding op grond van disfunctioneren dient de werkgever van goeden huize komen. Een goed doorlopen verbetertraject is een must.

Dit artikel is geschreven door Anjo Doornbos. Anjo heeft in zijn praktijk vaak te maken gehad met werknemers waar kritiek is op hun houding en gedrag. Heb je vragen over het opstarten van een verbetertraject dan kan je Anjo bereiken door te bellen met 038 820 02 15 of te mailen naar doornbos@hanzeadvocaat.nl

Terug naar nieuwsoverzicht

 

Deel dit bericht:

Hulp nodig bij het opstellen van een verbetertraject?

Of heb je vragen? Vul dan hier je contactgegevens in. We nemen direct contact met je op.

Icoon
Icoon
Icoon
Icoon

Hanze advocaat vind
je op deze locaties

locaties