Elke werkdag van 08:30 tot 18:00 beschikbaar

Bel ons  085 - 27 33 586
Bel ons Bel de Werkgevers Helpdesk

Renate werkt als woonzorgondersteuner bij een zorginstelling en is een fanatieke TikTokker. Voorheen maakte ze vooral TikToks over haar privéleven, maar vorige week heeft ze een aantal video’s van bewoners gemaakt en deze op haar TikTok account gezet. Hoe ga je hier als werkgever mee om? En wat kun je doen om vervelende incidenten op social media te voorkomen? In dit artikel krijg je antwoord op deze vragen.

Zorg voor een goed social media protocol

Social media zijn tegenwoordig overal, ook op de werkvloer. Mensen checken ‘even’ de berichten op hun tijdlijn, reageren tijdens werktijd op een tweet of maken een leuke TikTok met hun collega’s. Werk en privé lopen daarbij steeds vaker door elkaar. Om misverstanden en en vervelende incidenten te voorkomen, is het goed om hier afspraken over te maken. Dat doe je via een social media protocol.

In een social media protocol (of social media richtlijnen) leg je afspraken vast over het gebruik van social media, zowel onder als buiten werktijd. Een belangrijk doel hiervan is om bewustzijn en verantwoordelijkheid bij je medewerkers te creëren. Daarnaast geef je in het protocol aan wat wel is toegestaan en leg je ook uit wat níet mag. Geef bijvoorbeeld aan dat je medewerkers kennis en informatie over de organisatie mogen delen, maar dat het niet is toegestaan om beelden van collega’s en cliënten te delen. Ook kan je in het protocol opnemen dat je medewerkers zich altijd op een professionele en respectvolle manier over het werk, de werkomgeving, collega’s en cliënten moeten uitlaten.

Wat doe je als het social media protocol wordt overtreden?

Plaatst een van je medewerkers een social media post die in strijd is met het protocol? Dan kan je, afhankelijk van de ernst van de overtreding, een sanctie opleggen. Uiteraard nodig je de medewerker eerst uit voor een zogenaamd hoor- en wederhoor gesprek. Tijdens dit gesprek confronteer je de medewerker met de social media post. De medewerker kan vervolgens zijn of haar kant van het verhaal vertellen en uitleggen waarom deze post is geplaatst. Afhankelijk van de omstandigheden – wel of geen heldere social media afspraken, de ernst van de beelden en het verhaal van de medewerker – kun je een waarschuwing geven of zelfs een ontslag op staande voet.

Waarschuwing?

Een waarschuwing geef je als het protocol is overtreden, maar deze overtreding geen dringende reden oplevert voor een ontslag op staande voet of beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Bijvoorbeeld als een bewoner wel zichtbaar is in het filmpje, maar er geen sprake is van respectloos gedrag.

Ontslag (op staande voet)?

Een ontslag op staande voet komt in beeld als er onprofessioneel en respectloos wordt omgegaan met patiënten of cliënten. Voorbeelden uit de praktijk zijn: bewoners expres laten schrikken, boeren laten in het gezicht van een cliënt, bewoners poedersuiker laten snuiven of zeer misplaatste grappen maken tegen de cliënt. Die gedragingen zijn op zichzelf al zeer ernstig. Maar zij worden nog ernstiger als hiervan ook filmpjes zijn gemaakt en gedeeld worden op social media. Als je overgaat tot een ontslag op staande voet moet je uiteraard wel aan alle voorwaarden voor een rechtsgeldig ontslag op staande voet voldoen (denk hierbij aan een dringende reden, onverwijlde mededeling en het afwegen persoonlijke omstandigheden).

Lees ook: ‘Zo geef je ontslag op staande voet, een stappenplan’

Twijfel je of het ontslag op staande voet stand zal houden? Dan kun je ook kiezen voor een ontbinding van de arbeidsovereenkomst via de kantonrechter op grond van verwijtbaar handelen.

Twijfel je over welke maatregel passend is of over welke stappen je moet zetten?

Geef je dan op voor het webinar dat ik hierover op 27 juni as. geef. Of bel met onze helpdesk om even te sparren. Wij adviseren graag over de te zetten stappen en over welke sanctie passend is!

Meld je aan voor de Nieuwsbrief.

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Icoon
Icoon